Hestehaven barnehage

Hestehaven barnehage er en barnehage som ligger i naturskjønne omgivelser på Vigeland. Barnehagen har en stor og innbydende lekeplass med ulike lekeapparater og utforskningsområder der barna kan leke og utfolde seg fritt.

Personalet i Hestehaven barnehage er erfarne og omsorgsfulle. De jobber aktivt med å skape en trygg og inkluderende atmosfære for barna. Barnehagen legger stor vekt på å fremme et trygt og godt barnehagemiljø. Personalet legger også vekt på å skape gode relasjoner til foreldre, slik at det er et sterkt samarbeid mellom barnehage og hjem. Foreldrene oppfordres også til å delta aktivt i barnehagens aktiviteter og arrangementer.

Våre avdelinger

Avdeling Solstrålen

  • Målgruppe:  0-2 år
  • Kapasitet: 21 barn
  • Telefon: 91 39 65 89

Avdeling Regnbuen

Avdeling Himmelblå

Vår beliggenhet

Hestehaven barnehage ligger landlig til rett utenfor sentrum av Vigeland. 

Barnehagens uteområde ble fullrenovert i 2019, og alle lekeapparater er nye. Tilknyttet barnehagens uteområde er en bålplass nede ved elven, med en stor grillhytte, trær, gress og steiner. Det er kort gangavstand til kulturtorvet/bibliotek, skole, idrettsanlegg, butikker og turområder.

Våre fokusområder

Trygghet og tilvenning

Hos oss er trygghet, kjennskap det vi er mest opptatt av i tilvennings perioden. Vi ønsker en god dialog med foreldre og foresatte og begynner dette allerede i førstesamtalen før barnet begynner i barnehagen.

Vi arbeider utfra trygghetssirkelen prinsippet der barna skal kunne utforske og erfare, men alltid ha en «trygg base» i form av et fang når de trenger det.

Vi er opptatt av å møte barna på deres følelser og bekrefte med ord og handling det de forsøker å formidle til oss. Som ansatte støtter vi barna i deres utforskning. Barna oppdager stadig nye leker og vennskap dannes tidlig. Sammen med barna leker, utforsker og erfarer de ansatte nye ting hver dag.

Vi er opptatt av å dele oss i små grupper. Det gjør at hvert barn opplever seg sett og møtt i leken og samhandling med de andre.
Tilvenningstiden er ulik for hvert barn. Vi ser er at det er viktig med et godt samarbeid med foresatte. korte dager fra starten og en gradvis overgang. Fra at foresatte er den trygge basen, til at vi som ansatte kan få være barnets trygge base når barnet er i barnehagen.
I starten sender vi både meldinger og bilder når barnet begynner å være alene. Vi vet at det kan være vanskelig for både barn og foresatte den første tiden når alt er nytt. Faste rutiner skaper trygge og gode rammer i hverdagen. Det skaper forutsigbarhet og vi ser at det er bra for barna.
Etter måltidet sover de minste barna i vogner ute. Vognen skal være et trygt sted hvor de kan få en pause og finne ro. Alle har egne vogner og poser de sover i. Vi har oppvarmet vognskur så vognene er alltid varme, og når barna sover er det alltid en ansatt sammen med dem.

Voksenrollen i barnehagen

Den autoritative rollen går ut på at de voksne viser varme og omsorg overfor barnet, samtidig som de er tydelige. De voksne arbeider bevisst med å utvikle gode relasjoner til barnet og viser en aksepterende holdning ved å bygge gode relasjoner preget av respekt og varme. De voksne har klare forventninger og følger opp barnet på en tydelig måte når det gjelder grenser og normer. Samtidig må de voksne balansere dynamikken mellom relasjoner og krav: Mye krav og grenser krever tilsvarende gode relasjoner».

Årshjulet

Vi har et metodisk verktøy som bygger på årsplanen, kommunens satsingsområder og rammeplanen.
Vi jobber i små grupper med språk, matematikk og IKT, lek, entreprenørskap og inkludering, og bærekraftig utvikling.

Ukentlig tur til Tjøm for førskolebarna

De to siste årene før barna begynner på skolen får de være med minst en dag i uken til Tjøm. 12 barn og 2 voksne blir hentet med minibuss i barnehagen og kjørt ut til Tjøm. Her bruker vi kommunens hytte som base for lek og utforsking i området. Her kan vi klatre i trær og steiner, fiske krabber, oppleve vær og vind og få naturen tett inn på kroppen. Les mer om Tjøm naturgruppe her (PDF, 551 kB)

Trygt og godt barnehagemiljø

Sammen med Nyplass skole er vi med i læringsmiljøprosjektet (2022-2024) som handler om inkluderende læringsmiljø.

Overordnet mål for prosjektet er å sikre trygge og gode barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Vi arbeider med følgende temaer:

  • Forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser
  • Fremme og utvikle trygge og gode barnehage- og skolemiljø
  • Organisasjon og ledelse
  • Bygge positiv barnehage- og skolekultur
  • Regelverkskompetanse

Lekbasert læring

I Hestehaven barnehage bruker vi «Lekbasert læring» som del av opplegget i førskolegruppa. Lekbasert læring er basert på den aller nyeste internasjonale forskningen knyttet til tidlig stimulering av tallforståelse, språk, selvregulering og sosiale ferdigheter. Det er et opplegg som skal gi barna best mulig grunnlag for skolen og gjøre overgangen mykere. Studier viser at barn i barnehage alder lærer best gjennom lek, da gjennom en kombinasjon av fri lek og veiledet lek (lekbaserte læringsaktiviteter tilrettelagt av voksne).
I vår barnehage er det 3 pedagoger som har tatt videreutdanning innen lekbasert læring.

Du kan lese mer om Hestehavens fokus på Livsmestring; inkludering, trivsel og robuste barn her (PDF, 755 kB)