Kommunal bolig

Kommunen hjelper personer som sliter med å finne bolig selv. Dette kan inkludere boliger som er spesielt tilpasset for eldre, personer med funksjonshemninger, eller andre som trenger ekstra hjelp.

Hvem kan søke?

  • ​Du må som hovedregel ha hatt folkeregistrert adresse i kommunen de siste 12 månedene.
  • Du må være vanskeligstilt på grunn av alder, funksjonshemning, sykdom, rusmiddelbruk, økonomiske eller sosiale forhold.
  • Eldre og personer med nedsatt funksjonsevne som eier eller leier bolig, må først undersøke om nåværende bolig kan tilpasses, eller om nåværende bolig kan selges og ny tilpasset bolig kan kjøpes.
  • Det må foreligge dokumentasjon på at det er forsøkt å skaffe bolig på det private markedet eller vurdert om nåværende bolig kan tilpasses. Dokumentasjon kan være egen annonse fra internett eller lokalavis, avslag på leie av privat bolig, kontakt med bank eller Husbanken om lån eller tilskudd til kjøp av bolig, eller kontakt med gjeldsrådgiver i NAV.  Det kan også være uttalelse fra ergoterapeut om tilpasning av bolig. Krav om slik dokumentasjon gjelder ikke når det er åpenbart at det ikke finnes egnet bolig på det private marked.
  • Det må foreligge oppsigelse av nåværende leieforhold.
  • Restanse fra tidligere leieforhold med kommunen må være oppgjort eller avtalt i nedbetalingsavtale.

Når kan kommunen hjelpe deg med bolig?

Kommunen kan skaffe deg bolig hvis det ikke finnes andre løsninger. Kommunen prøver å finne en bolig som passer for deg, både når det gjelder fysisk utforming, beliggenhet og eventuelt nærhet til helsepersonell. Kommunen har omsorgsboliger og utleieboliger til dette formålet.

Som hovedregel, vil kommunen bare hjelpe en gang med å finne en egnet bolig. Det er sjelden boligbytter skjer.

Trenger du hjelp med å skaffe eller beholde bolig?

Dersom du trenger hjelp til å skaffe deg, eller å beholde en egnet bolig, kan du ha rett til å få bistand fra kommunen.  
Informasjon og skjema om hvordan få hjelp til å skaffe eller beholde bolig. 

Slik søker du

Du fyller ut og signerer søknadsskjema og sender den til Lindesnes kommune. I tillegg til søknaden må du legge ved følgende vedlegg:  

  • siste års skattemelding
  • dokumentasjon på nåværende månedlig brutto inntekt
  • oppsigelse av nåværende leieforhold
  • dokumentasjon på at det er forsøkt å skaffe bolig på det private markedet
  • dokumentasjon på at nåværende bolig ikke kan tilpasses
  • legeattest dersom medlem av husstanden har funksjonshemning, uførhet eller kronisk sykdom.


Last ned og fyll ut skjema om leie av kommunal (DOC, 37 kB)

Dersom du trenger hjelp med utfylling av søknaden kan du ta kontakt med kommunen.