Kommunal boligKommunen hjelper personer som sliter med å finne bolig selv. Dette kan inkludere boliger som er spesielt tilpasset for eldre, personer med funksjonshemninger, eller andre som trenger ekstra hjelp.Hvem kan søke?Du må som hovedregel ha hatt folkeregistrert adresse i kommunen de siste 12 månedene.Du må være vanskeligstilt på grunn av alder, funksjonshemning, sykdom, rusmiddelbruk, økonomiske eller sosiale forhold.Eldre og personer med nedsatt funksjonsevne som eier eller leier bolig, må først undersøke om nåværende bolig kan tilpasses, eller om nåværende bolig kan selges og ny tilpasset bolig kan kjøpes.Det må foreligge dokumentasjon på at det er forsøkt å skaffe bolig på det private markedet eller vurdert om nåværende bolig kan tilpasses. Dokumentasjon kan være egen annonse fra internett eller lokalavis, avslag på leie av privat bolig, kontakt med bank eller Husbanken om lån eller tilskudd til kjøp av bolig, eller kontakt med gjeldsrådgiver i NAV. Det kan også være uttalelse fra ergoterapeut om tilpasning av bolig. Krav om slik dokumentasjon gjelder ikke når det er åpenbart at det ikke finnes egnet bolig på det private marked.Det må foreligge oppsigelse av nåværende leieforhold.Restanse fra tidligere leieforhold med kommunen må være oppgjort eller avtalt i nedbetalingsavtale.Når kan kommunen hjelpe deg med bolig?Kommunen kan skaffe deg bolig hvis det ikke finnes andre løsninger. Kommunen prøver å finne en bolig som passer for deg, både når det gjelder fysisk utforming, beliggenhet og eventuelt nærhet til helsepersonell. Kommunen har omsorgsboliger og utleieboliger til dette formålet.Som hovedregel, vil kommunen bare hjelpe en gang med å finne en egnet bolig. Det er sjelden boligbytter skjer.Trenger du hjelp med å skaffe eller beholde bolig?Dersom du trenger hjelp til å skaffe deg, eller å beholde en egnet bolig, kan du ha rett til å få bistand fra kommunen. Informasjon og skjema om hvordan få hjelp til å skaffe eller beholde bolig. Slik søker duDu fyller ut og signerer søknadsskjema og sender den til Lindesnes kommune. I tillegg til søknaden må du legge ved følgende vedlegg: siste års skattemeldingdokumentasjon på nåværende månedlig brutto inntektoppsigelse av nåværende leieforholddokumentasjon på at det er forsøkt å skaffe bolig på det private markedetdokumentasjon på at nåværende bolig ikke kan tilpasseslegeattest dersom medlem av husstanden har funksjonshemning, uførhet eller kronisk sykdom.Last ned og fyll ut skjema om leie av kommunal (DOC, 37 kB)Dersom du trenger hjelp med utfylling av søknaden kan du ta kontakt med kommunen. Hva må du betale i husleie?Kommunen fastsetter husleien hvert år. Husleien henger sammen med hvor stor leiligheten er og hvor den ligger. Du trenger ikke betale depositum.Hvis du leier en kommunal bolig, kan du søke om bostøtte. Da kan du få lavere boutgifter. Du kan søke om bostøtte på Husbankens nettsider. Størrelse på boligStørrelsen på tildelt bolig avhenger av antall medlemmer i husstanden. Det er ikke sikkert at alle får sitt eget rom.Hvor lenge kan du leie kommunal bolig?Leietid og vilkår i leiekontrakten blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Men vanligvis er kommunal bolig en midlertidig løsning for folk i en vanskelig livssituasjon. Vi gir ofte kontrakter på en bestemt tid, og vi forventer at leietakerne vil finne sine egne hjem innen den tiden.Eldre og personer med funksjonshemning som leier omsorgsbolig eller annen bolig med særlige tilpasninger, hjelpe- og vernetiltak, blir normalt tilbudt leiekontrakt uten tidsbegrensning.Hvordan behandles søknaden din? Søknaden behandles så snart som mulig.Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned får du skriftlig beskjed om grunnen til dette og opplysning om når du kan forvente svar på søknaden.Vi vurderer om du oppfyller grunnvilkårene for kommunal bolig. Hvis du oppfyller vilkårene, vil du bli tildelt bolig når det blir ledig.Du får tilsendt et skriftlig svar/vedtak som beskriver hva slags bolig du har fått og hvem du kan kontakte om du har spørsmål.Etter at du har mottatt positivt vedtak om leie av kommunal bolig, vil du vanligvis bli tildelt en bolig i løpet av seks måneder.KlageKlagefrist er tre uker fra du mottar vedtaket.Klagen må inneholde begrunnelse for klagen og eventuelle nye opplysninger og dokumentasjon. Send klagen til den som tok avgjørelsen.