Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Dersom du trenger hjelp til å skaffe deg, eller å beholde en egnet bolig, kan du ha rett til å få bistand fra kommunen.

Hvilken hjelp kan du få?

Kommunen vurderer hvilken hjelp/ støtte som skal gis, og art og omfang skal tilpasses den enkeltes behov:

  • gi råd og veiledning om økonomi, bomestring, statlige- og kommunale tjenestetilbud eller andre forhold av betydning for bosituasjonen. 
  • gi praktisk hjelp, slik som å søke støtte-, låne- og tilskuddsordninger eller kommunalt disponert bolig, hjelp i en konkret kjøps- eller leieprosess eller hjelp til å forebygge utkastelse.
  • gi hjelp til å skaffe boliger med særlig tilpasning, og med hjelpe- og vernetiltak for dem som trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller av andre årsaker.

Slik søker du

Last ned papirsøknad, fyll ut for hånd og send til kommunen

Søknadsskjema - hjelp til å skaffe eller beholde  bolig  (PDF, 187 kB)

Send sensitiv post til oss på en trygg måte

Du kan sende inn søknaden på følgende måte:

  • via eDialog - send sikker post til kommunen digitalt
  • via post: Lindesnes kommune, Nordre Heddeland 26, 4534 Marnardal. Merk med avdelingens navn.
  • Levere fysisk på et av våre innbyggertorv. Der kan du også få hjelp med utfylling av skjema. 

Dokumenter med personsensitiv informasjon skal ikke sendes via e-post til kommunen.

Hva skjer med søknaden din? 

Avdeling forvaltning og koordinering tar imot og utreder søknader om bistand til å skaffe eller beholde bolig. Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. I vedtaket står det hvilken hjelp du får, og hvilken tjeneste som har ansvar for å hjelpe deg.

Klage

  • Du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått. 
  • Fristen for å klage er 4 uker.
  •  Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. 

Du kan ta kontakt med kommunen for å få bistand til å utforme klagen. 

Skjema og informasjon om klage på helse- og omsorgstjenester