Hvilken hjelp kan du få?
Kommunen vurderer hvilken hjelp/ støtte som skal gis, og art og omfang skal tilpasses den enkeltes behov:
- gi råd og veiledning om økonomi, bomestring, statlige- og kommunale tjenestetilbud eller andre forhold av betydning for bosituasjonen.
- gi praktisk hjelp, slik som å søke støtte-, låne- og tilskuddsordninger eller kommunalt disponert bolig, hjelp i en konkret kjøps- eller leieprosess eller hjelp til å forebygge utkastelse.
- gi hjelp til å skaffe boliger med særlig tilpasning, og med hjelpe- og vernetiltak for dem som trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller av andre årsaker.
Slik søker du
Last ned papirsøknad, fyll ut for hånd og send til kommunen
Søknadsskjema - hjelp til å skaffe eller beholde bolig (PDF, 187 kB)
Send sensitiv post til oss på en trygg måte
Du kan sende inn søknaden på følgende måte:
Dokumenter med personsensitiv informasjon skal ikke sendes via e-post til kommunen.
Hva skjer med søknaden din?
Avdeling forvaltning og koordinering tar imot og utreder søknader om bistand til å skaffe eller beholde bolig. Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. I vedtaket står det hvilken hjelp du får, og hvilken tjeneste som har ansvar for å hjelpe deg.
Klage
- Du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått.
- Fristen for å klage er 4 uker.
- Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.
Du kan ta kontakt med kommunen for å få bistand til å utforme klagen.
Skjema og informasjon om klage på helse- og omsorgstjenester