Lage privat reguleringsplan

Privatpersoner, tiltakshavere, organisasjoner og andre myndigheter kan fremme forslag til nye reguleringsplaner og endre eksisterende reguleringsplaner. Det er fagkyndige, som kjenner kravene i lovverk, forskrifter og veiledninger godt som må lage reguleringsplanene.

Krav og retningslinjer

En reguleringsplan er et juridisk dokument og det stilles krav til presentasjon og innholdet. For å få en god og effektiv saksgang for reguleringsplaner har kommunen utarbeidet en detaljert oversikt over retningslinjer og råd for private forslagstillere og krav kommunen stiller til private forslag.

Krav og retningslinjer for utarbeiding av privat plan

Tidkrevende prosess

Det er mange steg i en reguleringsprosess fra du tar den første kontakten med kommunen, til kommunestyret har vedtatt den nye reguleringsplan. 

Forslagsstiller bestille oppstartsmøte og sender inn planinitiativ

En fagkyndig plankonsulent sender på vegne av forslagstiller (privat grunneier eller tiltakshaver/utbygger) inn et planinitiativ, og bestiller oppstartsmøte. Du kan eventuelt bestille et veiledningsmøte for å avklare forutsetningene for planarbeidet før oppstartsmøtet.

Informasjon om krav til innhold og skjema for å bestille oppstartsmøte

 

Kommunen vurderer planinitiativ

Planavdelingen vurderer om vi skal anbefale planinitiativet eller stoppe det. Det kan også være at vi heller anbefaler deg å ha et veiledningsmøte før oppstartsmøtet. Dersom planinitiativet blir stoppet, kan du som er forslagsstiller kreve at dette blir lagt fram til politisk behandling.

Oppstartsmøte mellom forslagsstiller og kommune

I oppstartsmøtet går vi gjennom alle temaene som er nødvendige for å klargjøre forutsetningene for planarbeidet og utformingen av det endelige planforslaget. Vi tar stilling til om du kan starte opp planarbeidet eller ikke, og om det er krav til konsekvensutredning.

Informasjon om oppstartsmøte

Kunngjøre og varsle om oppstart av plan

Du som er forslagsstiller/plankonsulent varsler planoppstart i Lindesnes avis, og sender brev til grunneiere, naboer og berørte offentlige og private instanser.  Vi i kommunen kunngjør planoppstarten på høringssiden vår. 

Alle kan så komme med innspill til planarbeidet, som du som er privat forslagsstiller må vurdere hvordan du skal ta hensyn til i planforslaget.

Arbeidsmøter etter behov mellom forslagsstiller og kommune

Fagkyndig plankonsulent lager på vegne av forslagsstilleren et planforslag. Vi anbefaler at konsulenten har god dialog med oss i kommunen, gjerne i form av arbeidsmøte(r).

Forslagsstiller levere planforslag; første gang

Når forslaget til reguleringsplan er laget ferdig, sender fagkyndig plankonsulent det til oss. Dette skal bestå av oversendelsesbrev, plankart, planbestemmelser, planbeskrivelse, risiko- og sårbarhetsanalyse, aktuelle fagrapporter, llustrasjonsmateriale med mer. De innspillene som kom inn ved planoppstart, skal også følge planforslaget. Planbeskrivelsen skal gjøre rede for hvordan disse innspillene er vurdert og fulgt opp i forslaget.

Forslagsstiller må betale plangebyret

Før vi behandler planforslaget, sender vi faktura til forslagsstilleren. Plangebyret beregner vi ut i fra de betalingssatsene som gjelder på det tidspunktet vi får et komplett planforslag.

Kommunen saksbehandler - 12 uker (førstegangsbehandling)

Vi vurderer innholdet i planforslaget og om det kan bli lagt ut til offentlig ettersyn eller ikke. Dersom det er mangler, sender vi det tilbake til fagkyndig plankonsulent slik at han kan rette det. Hvis planforslaget er komplett, lager vi saksframlegg til Utvalg for areal og miljø (UAM). 

Vedtak om offentlig ettersyn

Utvalget behandler saken, og vedtar om planforslaget skal bli lagt ut til offentlig ettersyn eller ikke. Vedtaket kan inneholde krav om å rette planmaterialet før det blir lagt ut til ettersyn. 

Høring og offentlig ettersyn i 6 uker

Vi sender planforslaget på høring og legger det ut til offentlig ettersyn i minimum seks uker. Det blir satt lenger frist hvis høringen er i høytider eller i sommerferien. Planforslaget blir nå tilgjengelig på høringssiden vår. Vi varsler om offentlig ettersyn i lokalavisen. Berørte naboer, grunneiere og offentlige og private instanser varsler vi med brev. Alle kan komme med uttalelser til reguleringsplanforslaget.

Merknadsmøte mellom forslagsstiller og kommunen

Når høringsfristen er ute, må fagkyndig plankonsulent gjøre rede for hvordan de mottatte uttalelsene er vurdert og hvordan de er fulgt opp i forslaget, og sende dette til oss. Vi kan gjerne ha et merknadsmøte der kommunen og plankonsulenten ser på uttalelsene sammen.

Dersom det er såkalte innsigelser fra regionale og statlige myndigheter, vil vi også måtte avklare hvordan vi skal håndtere disse. Dette kan bety at vi involverer både den politiske ledelsen i kommunen og den myndigheten som har fremmet innsigelsen.

Forslagsstiller leverer oppdatert planforslag

Fagkyndig plankonsulent sender over endret planforslag til kommunen slik at vi kan behandle det. 

Kommunen behandle saken administrativt - tolv uker (andregangsbehandling)

Planavdelingen vurderer og tar endelig stilling til det reviderte planforslaget. Saksbehandler lager saksframlegg der rådmannens vurderinger og konklusjoner framgår. Saken gjør vi tilgjengelig via den politiske møteplanen på hjemmesidene våre senest en uke før møtet. 

Behandle saken politisk og gjøre vedtak – tolv uker

Plansaken blir behandlet i Utvalg for areal og miljø (UAM) som innstiller til kommunestyret. Kommunestyret vedtar forslaget til reguleringsplan, eller de kan eventuelt bestemme seg for å ikke å vedta planforslaget. Reguleringsplanen kan også bli vedtatt med endringer i plankartet og bestemmelsene.

Vedtak av plan

Vi kunngjør vedtaket på hjemmesidene våre og i Lindesnes avis, og sender brev til de berørte partene. Dersom politikerne har vedtatt planen med endringer, må plankonsulenten revidere planmaterialet, før vi annonserer vedtaket. Du finner kunngjorte vedtak på høringssiden vår.

Behandle eventuell klage

Berørte parter kan klage på reguleringsplanvedtaket. Klagen må man sende til kommunen, som vurderer om den inneholder momenter som har betydd noe for vedtaket. Klagesaken legger vi fram for behandling i Utvalg for areal og miljø (UAM). Utvalget beslutter om de vil ta klagen helt eller delvis til følge, eller om den ikke blir tatt til følge. Utvalget kan også velge å avvise klagen. Dersom den ikke blir tatt til følge, og oversender vi klagen til Fylkesmannen for endelig behandling.