Ansatte har ytringsfrihet og rett til å delta i den offentlige debatt så lenge man uttaler seg som privatperson. Det er kommunens ledelse, eller den ledelsen gir slik myndighet, som kan uttale seg på kommunens vegne. Ansatte har selv ansvaret for at ytringer ikke kommer i konflikt med reglene om taushetsplikt.
Arbeidstakere har rett og plikt til å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Kritikkverdige forhold er brudd på lov, interne regler/retningslinjer eller allment aksepterte normer. Konflikter og problemstillinger bør løses på lavest mulig nivå, fortrinnsvis ved å gå tjenestevei, men i særlige tilfeller kan bestemmelsene om varsling være aktuelle. Kommunen har egen varslingsrutine som arbeidstaker skal gjøre seg kjent med. Rutinene finnes elektronisk på kommunens kvalitetssystem.
Alle ansatte har plikt til å melde avvik gjennom kommunens kvalitetssystem. Avvik er alle forhold som bryter med lover, forskrifter, interne retningslinjer eller forhold som fører til uakseptabelt arbeidsmiljø og mulig helserisiko.
Avvik meldes til nærmeste leder som behandlet dette eller videresender det til sin nærmeste leder. Behandling av avvik skal sørge for at forholdet rettes opp og bidra til kommunens arbeid med læring og kontinuerlig forbedring.
Ledere skal bidra til en kultur der det ses positivt på melding av avvik og der avviksbehandling utgjør et forbedringsverktøy.
Alle ansatte har rett og plikt til å melde avvik eller ta opp kritikkverdige forhold. Ledere skal legge til rette for forbedringsarbeid og bygge en kultur der det å melde avvik blir sett på som positivt.