Omklassifisering av veier - tydeligere ansvar og bedre sikkerhet

Kommunestyret har vedtatt å omklassifisere mindre stikkveier uten snumulighet til private veier og avklare såkalte «gråsoneveier». Målet er å få en mer rettferdig og forutsigbar ordning, sikre tryggere ferdsel – og bruke kommunens ressurser der de trengs mest.

Hva er omklassifisering av veier?
Omklassifisering betyr at kommunen går gjennom hele veinettet og avgjør hvilke veier som skal være kommunale – og dermed vedlikeholdes og brøytes av kommunen – og hvilke som skal være private og driftes av grunneierne selv.

Etter kommunesammenslåingen har det vist seg at praksis i de tre kommunene har vært ulik, og dermed har det vært behov for et konkret oppryddingsarbeid for å sikre likebehandling og tydelig ansvar.

Vi må ha en ordning som er rettferdig og forutsigbar for alle innbyggere. Omklassifiseringen gjør at vi får ryddet opp i gamle uklarheter og kan bruke ressursene der ansvaret faktisk ligger, sier Arne Wilhelmsen, kommunalsjef for samfunn i Lindesnes kommune.

Kommunestyrets vedtak

I april 2025 behandlet kommunestyret saken etter høringsrunde og vedtok følgende:

Kommunestyret velger nå å omklassifisere til bruk som private/offentlige veier. Dette skal skje etter avklaring.

  • Mindre stikkveier uten snumulighet: Kommunal drift i stikkveier avklares i hvert tilfelle ved siste tilfredsstillende snuplass for å effektivisere driften for kommunen og ivareta sikkerheten for brukerne av veien, jf. vedlagte kart og liste.
  • Gråsone- og uavklarte veier: Veier der det mangler kommunal overtakelse eller andre uavklarte forhold skal avklares. Veiene finnes i vedlagt liste.
  • Rådmannens tidligere forslag som har vært på høring, skrinlegges.
  • Administrasjonen bes legge frem en orienteringssak for å informere kommunestyret om resultatene av omklassifiseringen.
     

Her finner du sakspapirene fra kommunestyremøtet.

Hvorfor gjør kommunen dette nå?

Bakgrunnen er at Lindesnes kommune har hatt en ulik praksis for vedlikehold og brøyting. Noen private veier har fått kommunal brøyting, andre ikke. Dette har skapt forskjellsbehandling og uforutsigbarhet.

Kommunestyrets vedtak gir en klar ansvarsfordeling og mer effektiv drift.

Smale stikkveier uten eller med snuplass som ikke er i henhold til kommunens vedtatte veinormal er krevende å brøyte og gir en utrygg arbeidssituasjon for entreprenørene våre. Nå får vi en tydelig grense for hvor kommunal drift skal stoppe, sier Wilhelmsen.

Hva betyr dette for deg som innbygger?

Bor du i en vei som blir omklassifisert til privat, betyr det at du sammen med naboene selv må organisere brøyting og vedlikehold. Mange velger å opprette et veilag for å dele på kostnadene.

Kommunen viderefører en tilskuddsordning som gir støtte til registrerte veilag – en ordning som nå utvides til å utgjøre 30 % av innsparte midler.

Vi ønsker ikke å påføre enkeltpersoner urimelig store kostnader. Derfor utvider vi tilskuddsordningen for å gjøre overgangen lettere, sier Wilhelmsen.

Veien videre

Arbeidet med å omklassifisere veier pågår gjennom 2025. Kommunen vil orientere kommunestyret om resultatene når arbeidet er ferdig, og berørte innbyggere vil få skriftlig informasjon og mulighet til å komme med innspill underveis.

Målet er at vi til slutt har et oppdatert og korrekt veikart for hele kommunen. Da kan vi planlegge bedre, sikre god standard på de veiene vi har ansvar for – og gi bedre forutsigbarhet for innbyggerne, avslutter kommunalsjefen.

Begrepsavklaring

Kommunal vei:
Veier som kommunen eier eller har vedlikeholdsansvar for. Kommunen står for brøyting og vedlikehold.

Privat vei:
Veier som eies og driftes av private, ofte gjennom et veilag. Beboerne betaler for brøyting og vedlikehold selv.

Gråsonevei:
Veier der det er uklart hvem som har ansvaret for vedlikehold. Disse avklares nå i prosessen – og blir enten kommunale eller private.