Far og datter tilbake på plass

Onsdag 27. august ble Gustav Vigelands skulptur Far og datter igjen avduket etter en en grundig kontroll og konserveringsprosess ved Vigelandsmuseet i Oslo. Kunstverket ble skadet i 2022 og sendt til Oslo, og er nå trygt tilbakeført til Vigeland på sin nye plassering utenfor Kulturtorvet.

Skulpturen ble første gang reist i bygda i 1969, i forbindelse med 100-årsjubileet for Gustav Vigelands fødsel. Daniel Leland som den gang var ordfører, var en viktig pådriver for å få til dette. Skulpturen ble støpt i bronse i to eksemplarer, og den andre utgaven befinner seg i Sverige. Gjennom årene har Far og datter hatt flere plasseringer, blant annet ved gamlehjemmet, foran rådhuset og ved rundkjøringen, før den nå har fått en ny og varig plassering i skulpturparken utenfor Kulturtorvet.

Under markeringen ble skulpturens betydning og historie løftet frem. Far og datter forestiller en eldre mann som strengt irettesetter en ung jente, mens hun holder seg fast i ham. Den har gjennom tidene blitt tolket både som en realistisk skildring av datidens oppdragelsesformer, og som et tidløst bilde på relasjoner mellom mennesker. Nettopp relasjoner – mellom generasjoner, mellom samfunn og mellom mennesker – var et gjennomgangstema i talene.

Kommunen takker Vigelandsmuseet, fagfolk og ansatte som har bidratt til at skulpturen igjen kan pryde bygda. Med tilbakeføringen av Far og datter er en viktig milepel nådd, og vi håper at kunstverket vil være til glede, refleksjon og stolthet for innbyggere og besøkende i mange år fremover.

Foto: Fra v. Håkon Skaar fra Lindesnes historielag og Einar Buø, enhetsleder kultur og idrett - Klikk for stort bildeFra v. Håkon Skaar fra Lindesnes historielag og Einar Buø, enhetsleder kultur og idrett