Hva er en støttekontakt?
En støttekontakt kan være med deg i sosiale sammenhenger og som følge til fritidsaktiviteter. Støttekontakten kan for eksempel bli med deg og gå tur, dra på kino, gå på kafé, trene eller andre sosiale aktiviteter.
Du får tildelt et visst antall timer per måned sammen med støttekontakten. Dere avtaler dere i mellom hva dere ønsker å bruke tiden på.
Hvem kan søke?
Du må ha en sykdom, skade, lidelse eller nedsatt funksjonsevne som gjør at du er avhengig av andres hjelp til å etablere eller å delta i sosiale aktiviteter og få en meningsfull fritid.
Slik søker du
Når du søker om helse- og omsorgstjenester søker du om helse- og omsorgstjenester generelt, ikke om en spesifikk tjeneste. I lenken under finner du søknadsskjema og annen relevant informasjon. Du fyller ut skjema, beskriver dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger.
Informasjon og søknadsskjema for helse - og omsorgstjenester.
Det er avdelingen forvaltning og koordinering som behandler søknaden din.
Hva koster det?
Tjenesten er gratis, men du må betale for dine egne kostnader til aktiviteter, arrangementer, servering, transport og lignende. Hvis støttekontaktens utgifter er mer enn det kommunen dekker, må du også betale dette.
Du kan søke om ledsagerbevis, som innebærer at ledsager går gratis på aktiviteter som svømming, kino og konserter. Les mer om ledsagerbevis og hvordan du søker.
Vil du bli støttekontakt?
En støttekontakt jobber for kommunen. Kommunen må godkjenne dem. Du trenger normalt ikke noe spesiell utdanning for å være en støttekontakt. Når kommunen gir noen jobben som støttekontakt, ser de på om personen passer for jobben. De ser på alder, kjønn, personlighet og interesser.
Mer info/lenke inn
Ofte stilte spørsmål - helsetjenester
Under finner du tre tabeller med oversikt over hva du må betale for kommunale helse- og omsorgstjenester.
Praktisk bistand / opplæring i daglige gjøremål
Grunnbeløpet (G) justeres hvert år. Du finner oppdatert beløp på https://www.nav.no/grunnbelopet
Tildelingskriteriene skal bidra til at saksbehandler i samarbeid med tjenestemottaker skal kunne vurdere og tydeliggjøre hvilke tjenesteområder som vil være aktuelle, og hvilke tiltak som vil være best egnet. Tildelingskriterier er i tillegg en presisering av hvordan Lindesnes kommune ønsker å tilby helse- og omsorgstjenester til kommunens innbyggere. Videre skal de bidra til å sikre likebehandling og en god ressursutnyttelse.
Tildelingskriterier for helse- og omsorgstjenester (PDF, 935 kB)
Du kan finne fakturaen her/legg inn lenke til løsning.
Har du spørsmål til faktura må disse rettes til xxxx
Du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått, at rettighetene dine ikke er ivaretatt eller på behandlingen av saken din.
Du kan ta kontakt med kommunen for å få bistand til å utforme klagen.
Klagen vil bli behandlet av avdeling for forvaltning og koordinering, som vil vurdere saken på nytt. Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til statsforvalter for endelig avgjørelse.
Du kan også henvende deg til pasient- og brukerombudet i Agder dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.
Lenke til artikkel om klage på helsetjenester