Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner? Føler deg utrygg, har opplevd fall eller har orienteringsvansker kan du søke om trygghetsalarm.

Hvordan fungerer trygghetsalarmen? 

Trygghetsalarmen skal medvirke til å skape trygghet og sikkerhet, for at du skal kunne bo lengst mulig

  • Hvis/ når trygghetsalarmen utløses hjemme hos deg, varsles responssenteret gjennom en teknisk løsning. Responssenteret vil da ofte snakke med deg og avklare om det er behov for hjelp og hva du trenger hjelp med. 
  • I de tilfeller responssenteret ikke kan hjelpe deg direkte vil de tilkalle hjelp som kommer hjem til deg. Dette er gjerne kommunens hjemmetjeneste, men i noen tilfeller kan det være f. eks. ambulanse eller brannvesen. 
  • Ved behov kan du være i kontakt med responssenteret også mens du venter på hjelp.
  • Trygghetsalarmen benytter vanligvis mobiltelefonnettet.

Hvem kan få trygghetsalarm?

Personer med funksjonsnedsettelse i alle aldre og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp kan få trygghetsalarm.

Kommunen vurderer om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker.

Når kommunen vurderer om du skal få trygghetsalarm vil vi blant annet se på:

  • om du har en sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp
  • om det er fare for at du kan falle og skade deg
  • om du har problemer knyttet til utrygghet eller engstelse.

Slik søker du

Når du søker om helse- og omsorgstjenester søker du om helse- og omsorgstjenester generelt, ikke om en spesifikk tjeneste. I lenken under finner du søknadsskjema og annen relevant informasjon. Du fyller ut skjema, beskriver dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger.  

Informasjon og søknadsskjema for helse - og omsorgstjenester.

Det er avdelingen forvaltning og koordinering som behandler søknaden din.

Hvordan sier du opp avtalen?

Hvis du ønsker å si opp trygghetsalarmen din sender du en skriftlig oppsigelse til kommunen. Den må ikke sendes inn via e-post på den kan inneholde helseopplysninger knyttet opp mot person. 

Hva er Kommunalt responssenter?

Kommunalt responssenter drives av Kristiansand kommune. Tjenesten mottar og følger opp alarmer og varsler fra digitale trygghetsalarmer hos hjemmeboende.  

Trykk på lenken her for å lese mer: Kristiansand kommune - Kommunalt responssenter

Ofte stilte spørsmål - helsetjenester