Hva kan du få hjelp til av hjemtjenesten?
Vi vil vurdere hvilke behov du har, og tildele de tjenestene som er nødvendige.
Dette kan vi hjelpe deg med:
- Dagligdagse aktiviteter, søvn og hvile; for eksempel hjelp til å stå opp og legge seg
- Personlig hygiene; som for eksempel dusj en gang per uke, toalettbesøk, av- og påkledning.
- Ernæring og væskebalanse; for eksempel oppfølging av måltider, ernæring og væskeinntak tilpasset den enkeltes behov.
- Medisinsk behandling; for eksempel administrasjon av legemidler og medisinsk/teknisk utstyr, sårbehandling og smertebehandling
- Psykisk sykdom og/eller avhengighet; for eksempel samtaleterapi, kurs og gruppetilbud
Eksempler på hva vi som hovedregel ikke hjelper deg med:
- Oppgaver knyttet til legemiddeldosering som kan utføres av apotek, f.eks. multidose
- Sårbehandling som kan ivaretas på legekontor
- Tjenester som den enkelte kan få utført hos fotpleier, fysioterapeut og ergoterapeut
- Transport
Hvem kan søke?
Innbyggere som trenger helse- og omsorgstjenester i hjemmet på grunn av fysisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne kan søke.
Du må være avhengig av hjelp i eget hjem for å få dekket grunnleggende helse- og omsorgsbehov som:
- personlig hygiene
- ernæring og væskebalanse
- nødvendig aktivitet, søvn og hvile
- respirasjon, sirkulasjon og varmeregulering
- oppfølging av medisinsk behandling
- oppfølging ved psykisk sykdom, skade, lidelse
- oppfølging ved rusmiddelavhengighet og annen avhengighet.
Ønskene til søkeren og pårørende vil bli tatt med i vurderingen av søknaden.
Slik søker du
Når du søker om helse- og omsorgstjenester søker du om helse- og omsorgstjenester generelt, ikke om en spesifikk tjeneste. I lenken under finner du søknadsskjema og annen relevant informasjon. Du fyller ut skjema, beskriver dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger.
Informasjon og søknadsskjema for helse - og omsorgstjenester.
Det er avdelingen forvaltning og koordinering som behandler søknaden din.
Hva ønsker vi å oppnå med tjenesten?
- Gi hjelp til akutt eller kroniske syke som har behov for helsehjelp i hjemmet.
- Forebygge, behandle og legge til rette for mestring av sykdom, skade, lidelse eller nedsatt funksjonsevne, for å gjøre deg mest mulig selvhjulpen og i stand til å bo i ditt eget hjem lengst mulig.
- Utsette eller forhindre behov for høyere omsorgsnivå og sykehusinnleggelser.
- Bidra til at de som ønsker det kan bo hjemme til livets slutt.
Bruk av velferdsteknologi
Ved tildeling av helsetjenester i hjemmet vil bruk av velferdsteknologi bli vurdert som førstevalg for å erstatte fysiske besøk. Dette kan være teknologi som bidrar i behandling eller til trygghet:
- kamera
- bevegelsessensor
- døralarm
- medisindispenser
- GPS
Helsetjenester gis i hjemmet på dag- og kveldstid. Dette gjøres som planlagte besøk fra hjemmetjenesten, med mindre man kan bruke velferdsteknologi.
Nattlige helsehjelp hjemme inkluderer vanligvis digitalt tilsyn, hjelp til medisinske prosedyrer og personlige gjøremål, men bare hvis det er helt nødvendig.
Hva koster dette?
Ingenting.
Under finner du tre tabeller med oversikt over hva du må betale for kommunale helse- og omsorgstjenester.
Praktisk bistand / opplæring i daglige gjøremål
Grunnbeløpet (G) justeres hvert år. Du finner oppdatert beløp på https://www.nav.no/grunnbelopet
Tildelingskriteriene skal bidra til at saksbehandler i samarbeid med tjenestemottaker skal kunne vurdere og tydeliggjøre hvilke tjenesteområder som vil være aktuelle, og hvilke tiltak som vil være best egnet. Tildelingskriterier er i tillegg en presisering av hvordan Lindesnes kommune ønsker å tilby helse- og omsorgstjenester til kommunens innbyggere. Videre skal de bidra til å sikre likebehandling og en god ressursutnyttelse.
Tildelingskriterier for helse- og omsorgstjenester (PDF, 935 kB)
Du kan finne fakturaen her/legg inn lenke til løsning.
Har du spørsmål til faktura må disse rettes til xxxx
Du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått, at rettighetene dine ikke er ivaretatt eller på behandlingen av saken din.
Du kan ta kontakt med kommunen for å få bistand til å utforme klagen.
Klagen vil bli behandlet av avdeling for forvaltning og koordinering, som vil vurdere saken på nytt. Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til statsforvalter for endelig avgjørelse.
Du kan også henvende deg til pasient- og brukerombudet i Agder dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.
Lenke til artikkel om klage på helsetjenester