Våre sykehjem
Oversikt over våre sykehjem, deres tilbud og kontaktinformasjon.
Når du bor på sykehjemmet vil du få hjelp fra ansatte gjennom hele døgnet.
- Du vil få behandling, omsorg og nødvendig assistanse.
- Du kan delta i felles måltider og andre aktiviteter
- Du kan få besøk av familie og venner når du ønsker.
Hvor plasseres beboerne ut fra behov?
På Mandal sykehjem har vi følgende tilbud:
- Avdeling 2 og 3. Dette er ordinære avdelinger for mennesker med omfattende behov for pleie og medisinsk behandling
- Avdeling 4. Dette er en skjermet avdeling for mennesker med kognitiv svikt som har blitt utredet og fått diagnosen demens.
- Avdeling 5. Dette er en forsterket skjermet avdeling, for mennesker med ulike former for demens og andre nevropsykiatriske sykdommer, hvor det er behov for forsterkede tiltak for å forebygge skade
- Korttidsplasser.
Kontaktinformasjon:
Oversikt over avdelinger med telefonnummer
På omsorgssenteret i Marnardal er det to tilbud:
- en på ordinær avdelinger for mennesker med omfattende behov for pleie og medisinsk behandling.
- en skjermet avdeling for mennesker med kognitiv svikt som har blitt utredet og fått diagnosen demens.
Kontaktinformasjon:
Oversikt over avdelinger med telefonnummer
Hvem kan søke om plass
For å få langtidsplass på sykehjem må du ha varig sykdom, skade, lidelse eller nedsatt funksjonsevne, og omfattende behov for helse- og omsorgstjenester gjennom hele døgnet, som ikke kan ivaretas av hjemtjenesten.
Før du får plass vil kommunen forsøke og/eller vurdere andre hjelpetiltak som for eksempel:
- bistand fra familie og nettverk eller frivillige tilbud
- trygghetsskapende tiltak som trygghetsalarm eller andre velferdsteknologiske løsninger
- sosiale støttetiltak som dagsenter
- tilpasning av bolig eller alternativt botilbud
- oppstart av eller økte helse- og omsorgstjenester i hjemmet
- korttids- eller avlastningsopphold i institusjon
Ønskene til deg som søker og dine pårørende vil bli tatt med i vurderingen av søknaden.
Kan du bo sammen med ektefelle?
Dersom ektefellen din fyller vilkår for langtidsplass i institusjon eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester, skal kommunen tilby dere å bo sammen dersom det er mulig og dere ønsker det selv.
Slik søker du
Når du søker om helse- og omsorgstjenester søker du om helse- og omsorgstjenester generelt, ikke om en spesifikk tjeneste. I lenken under finner du søknadsskjema og annen relevant informasjon. Du fyller ut skjema, beskriver dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger.
Informasjon og søknadsskjema for helse - og omsorgstjenester.
Det er avdelingen forvaltning og koordinering som behandler søknaden din.
Samarbeid med pårørende
Vi ser på de pårørende som en ressurs og ønsker god kommunikasjon og et godt samarbeid. Dette er viktig for at vi skal kunne gi hver enkelt beboer best mulig oppfølging og skape fine opplevelser og glede ved ulike aktiviteter.
Som pårørende er du hjertelige velkommen på besøk. Dersom du er glad i en prat, spiller et instrument eller liker å synge, så setter vi stor pris på om du vil dele dette med oss. Du må også gjerne ta med beboere på en spasertur eller tur ut i hagene ved sykehjemsavdelingene våre.
Alle som flytter inn på sykehjemmet får en primærkontakt og en sykepleier/ vernepleier som har et spesielt ansvar for deg. Den viktigste dialogen om tjenestene du får er mellom deg, dine pårørende/verge og dine kontaktpersoner.
Hva koster det?
Hvor mye du skal betale, avhenger av din økonomi. Prisliste finner du lengre nede på siden.
Ofte stilte spørsmål - helsetjenester
Under finner du tre tabeller med oversikt over hva du må betale for kommunale helse- og omsorgstjenester.
Praktisk bistand / opplæring i daglige gjøremål
Grunnbeløpet (G) justeres hvert år. Du finner oppdatert beløp på https://www.nav.no/grunnbelopet
Tildelingskriteriene skal bidra til at saksbehandler i samarbeid med tjenestemottaker skal kunne vurdere og tydeliggjøre hvilke tjenesteområder som vil være aktuelle, og hvilke tiltak som vil være best egnet. Tildelingskriterier er i tillegg en presisering av hvordan Lindesnes kommune ønsker å tilby helse- og omsorgstjenester til kommunens innbyggere. Videre skal de bidra til å sikre likebehandling og en god ressursutnyttelse.
Tildelingskriterier for helse- og omsorgstjenester (PDF, 935 kB)
Du kan finne fakturaen her/legg inn lenke til løsning.
Har du spørsmål til faktura må disse rettes til xxxx
Du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått, at rettighetene dine ikke er ivaretatt eller på behandlingen av saken din.
Du kan ta kontakt med kommunen for å få bistand til å utforme klagen.
Klagen vil bli behandlet av avdeling for forvaltning og koordinering, som vil vurdere saken på nytt. Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til statsforvalter for endelig avgjørelse.
Du kan også henvende deg til pasient- og brukerombudet i Agder dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.
Lenke til artikkel om klage på helsetjenester