Rett til opplæring og veiledning til pårørende med særlig tyngende omsorgsarbeid
Når du som pårørende utfører særlig tyngende omsorgsarbeid, har du rett til nødvendig veiledning og opplæring fra kommunen.
Veiledningen og opplæringen skal gjøre deg i stand til å ivareta omsorgsmottakeren på en god måte og hjelpe deg til å ivareta din egen helse- og livssituasjon.
Det kan være snakk om at du får opplæring og veiledning om omsorgsmottakerens sykdom eller funksjonsnedsettelse, for eksempel opplæring i regulering av diabetes eller i hva en demensdiagnose innebærer. Det kan også være opplæring i hvordan du bør utføre bestemte arbeidsoppgaver, for eksempel tunge løft eller i stresshåndtering.
Mange pårørende har også viktig kompetanse og kunnskap om omsorgsmottakers sykdom, preferanser, historie og tidligere erfaringer med ulike tjenestetilbud. Dette er kompetanse som skal verdsettes og brukes.
Veiledning og opplæring som omfatter taushetsbelagt informasjon om omsorgsmottaker, forutsetter samtykke fra den som mottar omsorg.
Slik søker du
Når du søker om helse- og omsorgstjenester søker du om helse- og omsorgstjenester generelt, ikke om en spesifikk tjeneste. I lenken under finner du søknadsskjema og annen relevant informasjon. Du fyller ut skjema, beskriver dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger.
Informasjon og søknadsskjema for helse - og omsorgstjenester.
Det er avdelingen forvaltning og koordinering som behandler søknaden din.
Informasjon og veiledning
Alle pårørende har rett til generell informasjon og veiledning når de henvender seg til helse- og omsorgstjenesten.
Taushetsplikt
Selv om helsepersonell har taushetsplikt om pasientens sykdom eller andre personlige forhold så har de alltid lov til å snakke med deg som pårørende.
Helsepersonell kan for eksempel gi generell informasjon som:
- kontaktinformasjon til helsetjenesten
- rutiner, ansatte og tilbud
- muligheten til å søke om hjelpemidler, velferdsteknologi, osv
- lovverk, saksbehandling og rettigheter
- tilbud til pårørende, barn og voksne
- informasjon om bruker- og pårørendeorganisasjoner
Helsepersonell bryter ikke taushetsplikten ved å lytte til pårørende. Helsepersonell bryter heller ikke taushetsplikten ved å snakke med deg om opplysninger du er kjent med fra før. Når du kjenner diagnosen til pasienten, kan helsepersonellet, uten å bryte taushetsplikten, snakke generelt om årsaker til tilstanden, symptomer, vanlig behandling og prognose.
Informasjon til nærmeste pårørende
Som nærmeste pårørende har du rett til informasjon i den grad pasienten gir tillatelse til det (samtykke). Pasienten eller brukeren bestemmer selv hvem som er deres nærmeste pårørende og kan utpeke flere nærmeste pårørende dersom det er hensiktsmessig. Han eller hun kan også endre valg av nærmeste pårørende.
Pårørende - aktuell informasjon
På helsenorge.no finner du gode råd og nyttig informasjon til deg som er pårørende, eller der barn er pårørende.
Pårørende - helsenorge.no
Pårørende og pasienter har rett til å klage og varsle om kritikkverdige forhold. Dersom du mener at det kan ha skjedd en svikt i helse- og omsorgstjenestene, er det ofte en god start å ta dette opp direkte med virksomheten som har gitt tjenesten.
Les mer om hvordan du klager eller varsler/lenke inn
- Demenskoordinator/lenke inn
- Kreftkoordinator/lenke inn
- Barnekoordinator/lenke inn