Er du bekymret for helsen til noen?

Du kan sende en bekymringsmelding til Avdeling forvaltning og koordinering dersom du er bekymret for en annen persons fysiske eller psykiske helse.

En bekymringsmelding skrives gjerne når du som pårørende eller bekjent er bekymret for en annen persons helsetilstand.

Hva er en bekymringsmelding?

En bekymringsmelding skrives gjerne når du som pårørende eller bekjent er bekymret for en annen persons helsetilstand.

Det kan være fornuftig å ta kontakt med personens fastlege eller annen ansvarlig behandler. Dersom du ikke vet hvem som er fastlege eller behandler, kan du sende inn en bekymringsmelding til Avdeling forvaltning og koordinering.

Det er viktig å være klar over at bekymringsmeldingen ofte videresendes fra avdelingen forvaltning og koordinering til fastlegen. Dette innebærer også at den lagres i pasientens journal. Pasienten får da tilgang til bekymringsmeldingen.

Hva kan du melde bekymring om?

  • helsetilstanden i hverdagen
  • psykisk helse
  • personens oppfølging i et behandlingsforløp
  • effekt av behandling
  • at den som er syk er en fare for seg selv eller andre
  • svikt i hjelpeapparatet

Slik sender du bekymringsmelding

Bekymringsmelding bør inneholde:

  • navnet på den du er bekymret for
  • fødselsdato og adresse 
  • kontaktinformasjon til avsender
  • beskrivelse av det som er årsaken til bekymring, gjerne med konkrete eksempler. 

Ansatte i avdelingen forvaltning og koordinering har taushetsplikt og opplysningene du sender oss blir unntatt offentligheten. Du må likevel vite at bekymringsmeldingen havner i journalen til den det gjelder, og vil kunne bli lest av personen den handler om.

Send inn digital bekymringsmelding

Du må først identifisere deg og derfor logge deg inn. 

Fyll ut og send inn bekymringsmelding

Bekymringsmelding for voksne - ofte stilte spørsmål