Når kan du klage

Fristen fra å klage er tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen må være postlagt før fristen går ut. 

Når kan du klage?

Du kan klage hvis saken direkte gjelder deg eller hvis du er berørt av den. For eksempel hvis du er nabo, beboer i nærheten, eller del av en forening som er påvirket av saken. Vi vurderer hver klage individuelt.

Hva kan du klage på? 

Saker under plan- og bygningsloven § 1-9 og avslag på byggeprosjekter.

Du kan ikke klage på:

Saker som allerede er avgjort og hvis klagefristen er utløpt. Dette inkluderer avgjørelser om byggetillatelse, dispensasjon eller vedtak i byggesaker, kommuneplan, og gebyr. Men hvis du ber om en reduksjon av gebyret og blir avvist, kan du klage på det.

Klagefrist

Du har tre uker til å klage fra den dagen du mottok informasjonen om avgjørelsen. Hvis du ikke mottok avgjørelsen, så starter fristen den dagen du ble kjent med avgjørelsen.

Slik klager du:

Send en skriftlig klage til oss via e-post eller brev, og inkluder følgende: 

  • at det er en klage
  • hvilket vedtak du klager på
  • din tilknytning til saken
  • hvorfor du klager
  • eventuell ny informasjon og din signatur. 
  • Du kan også be om å utsette prosjektet mens klagen din behandles.

Hva koster det? 

Det er ikke gebyr for behandling av klager.
I noen tilfeller kan du ha krav på å få dekket saksomkostninger jf forvaltningsloven § 36. 

Behandlingstid

Vi behandler klagen innen 8 uker.

Hva skjer videre med innsendt klage

Andre parter i saken får se klagen før vi behandler den. Klagenemnda vil vurdere klagen hvis vi ikke endrer avgjørelsen. Du kan ikke klage på nemndas avgjørelse.
For mer informasjon, se kapittel VI i Forvaltningslovens om klage og omgjøring.

Trenger du hjelp?

Du kan kontakte et av våre Innbyggertorv eller Byggesaksavdelingen.