Når kan du klage?
Du kan klage hvis saken direkte gjelder deg eller hvis du er berørt av den. For eksempel hvis du er nabo, beboer i nærheten, eller del av en forening som er påvirket av saken. Vi vurderer hver klage individuelt.
Hva kan du klage på?
Saker under plan- og bygningsloven § 1-9 og avslag på byggeprosjekter.
Du kan ikke klage på:
Saker som allerede er avgjort og hvis klagefristen er utløpt. Dette inkluderer avgjørelser om byggetillatelse, dispensasjon eller vedtak i byggesaker, kommuneplan, og gebyr. Men hvis du ber om en reduksjon av gebyret og blir avvist, kan du klage på det.
Klagefrist
Du har tre uker til å klage fra den dagen du mottok informasjonen om avgjørelsen. Hvis du ikke mottok avgjørelsen, så starter fristen den dagen du ble kjent med avgjørelsen.
Slik klager du:
Send en skriftlig klage til oss via e-post eller brev, og inkluder følgende:
- at det er en klage
- hvilket vedtak du klager på
- din tilknytning til saken
- hvorfor du klager
- eventuell ny informasjon og din signatur.
- Du kan også be om å utsette prosjektet mens klagen din behandles.
Hva koster det?
Det er ikke gebyr for behandling av klager.
I noen tilfeller kan du ha krav på å få dekket saksomkostninger jf forvaltningsloven § 36.
Behandlingstid
Vi behandler klagen innen 8 uker.
Hva skjer videre med innsendt klage
Andre parter i saken får se klagen før vi behandler den. Klagenemnda vil vurdere klagen hvis vi ikke endrer avgjørelsen. Du kan ikke klage på nemndas avgjørelse.
For mer informasjon, se kapittel VI i Forvaltningslovens om klage og omgjøring.
Trenger du hjelp?
Du kan kontakte et av våre Innbyggertorv eller Byggesaksavdelingen.