Kriseledelse og kriseteam

Kommunen har et grunnleggende ansvar for å ta vare på befolkningens sikkerhet og trygghet, og vi er forberedt på å håndtere uønskede hendelser og kriser som oppstår i kommunen.

Dette innebærer at kommunen har en beredskapsplan og en kriseledelse som ledes av rådmannen.

Kriseledelsens oppgaver

  • Skaffe oversikt over hendelsen og hvilke konsekvenser den kan ha for kommunen og innbyggerne.
  • Lede, koordinere og prioritere kommunens samlede innsats og utnytte alle tilgjengelige ressurser.
  • Iverksette nødvendige tiltak for å forebygge og begrense skader.
  • Bidra til å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner.
  • Informere ansatte, befolkning, næringsliv og media om situasjonen.
  • Vurdere behov for bistand fra andre offentlige etater, nabokommuner, frivillige organisasjoner eller næringsliv.

Informasjon til innbyggerne

Dersom det oppstår en krise eller uønsket hendelse i Lindesnes kommune vil vi bruke kommunens nettside, innbyggerappen Innbygger iSør og Facebook for å informere innbyggerne og andre. 

Ved større hendelser vil vi også bruke media, pressekonferanser og vurdere bruk av SMS-varsling.

Informasjon om hvordan innbyggerappen fungerer

Kriseledelsens medlemmer

Psykososialt kriseteam

Mennesker som utsettes for alvorlige livshendelser skal få tilbud om hjelp og videre oppfølging. Psykososialt kriseteam har som oppgave å ivareta ofre, pårørende og andre involverte ved større kriser og ulykker.

Informasjon om psykososialt kriseteam