Individuell tilrettelagt undervisning for barn og unge

Elever som ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring har rett til individuell tilrettelegging. Individuell tilrettelegging kan foregå i klassen og i mindre grupper. I enkelte tilfeller organiseres opplæringen som enetimer.

Elever har rett på individuell tilrettelegging på skolen, dersom dette er nødvendig for å kunne delta i opplæringen og få tilfredsstillende utbytte av denne. 
Tidligere rett til spesialundervisning er nå erstattet med tre ulike rettigheter: 

  1. Individuelt tilrettelagt opplæring
  2. Personlig assistanse
  3. Fysisk tilrettelegging,  tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet. 

Foreldre som mener at barnet deres ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæring av ordinært opplæringstilbud, kan de kreve at kommunen/skolen fatter et vedtak der de tar stilling til om eleven har rett til individuell tilrettelegging eller ikke.

Mer om individuelt tilrettelagt opplæring

Eleven trenger tilrettelegging som går utover det skolen kan få til innenfor ordinært, tilpasset opplæringstilbud. Eleven kan ha behov for andre kompetansemål enn resten av klassen, at deler av opplæringen må organiseres utenfor klassen eller skolen, eller andre tiltak som ikke er mulige innenfor ordinært, tilpasset opplæringstilbud. Det skal alltid være en pedagog som er ansvarlig for innholdet i individuelt tilrettelagt opplæring, men pedagog kan få hjelp av andre ansatte til å gjennomføring.

Blant mulige årsaker til at behov for individuelt tilrettelagt opplæring oppstår er:

  • mistanke om forsinket utvikling
  • språk- og kommunikasjonsvansker
  • lærevansker
  • fagvansker
  • konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
  • atferdsvansker
  • sosiale og emosjonelle vansker

Mer om personlig assistanse

Eleven trenger personlig assistanse i form av praktisk hjelp og bistand fra en voksen, fordi dette er nødvendig for å kunne delta i opplæringen og få et tilfredsstillende utbytte av denne. Slik praktisk hjelp og bistand gjelder ikke faglig oppfølging, men skal være hjelp og bistand til for eksempel forflytning, påkledning, dobesøk, måltider, finne fram bøker/utstyr, igangsetting, sosiale aktiviteter, osv. Slik praktisk hjelp og bistand kan også handle om for eksempel reguleringsstøtte i møte med faglige og/eller sosiale utfordringer. Personlig assistanse kan være nødvendig i både undervisningstimer og friminutt/pauser.

Henvisning til PPT

Før det fattes vedtak om individuell tilrettelagt opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). For elever som kun er aktuelle for personlig assistanse skrives det ikke sakkyndig vurdering. Den som fatter vedtak som skal avklare om eleven har rett på personlig assistanse, må innhente annen nødvendig dokumentasjon på behov.

Før en elev henvises til PPT må skolen selv vurdere om eleven kan hjelpes innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Skolen må også prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring. 

Dersom eleven fortsatt ikke oppleves å ha tilfredsstillende utbytte av opplæringen, skal skolen henvise til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).

Slik ser prosessen ut

  1. Ta kontakt med skolen eleven går på. Skolen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak.
  2. Skolen henviser til PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste). 
  3. PPT utarbeider sakkyndig vurdering av elevens behov for spesialundervisning og gir deretter råd om hva slags opplæringstilbud eleven bør få. Du får svar innen 90 dager. 
  4. Dersom den sakkyndige vurderingen konkluderer med at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, skal rektor ved skolen fatte vedtak om spesialundervisning.
  5. Elev og foreldre skal samtykke før vedtak om spesialundervisning fattes.

Hvem kan henvise?

Foresatte sammen med barnehage, skole, helsesykepleier, lege, spesialisthelsetjeneste eller andre instanser kan henvise til PPT. 

Hvis barnet er under 15 år skal det alltid foreligge samtykke fra foresatte. Barn som er fylt 15 år kan henvise seg selv, uten samtykke fra foresatte.

Samtykke til individuelt tilrettelagt opplæring

Hvis barnet ditt har fått en sakkyndig vurdering fra PPT som anbefaler individuelt tilrettelagt opplæring, må begge foreldre gi samtykke før skolen fatter vedtak.

Hvis dere ønsker å uttale dere til skolen før vedtaket fattes kan dere gjøre det direkte med skolens enhetsleder.

Aktuelle lenker