Dysleksivennlig oppvekst for barn og unge

I Lindesnes kommune legger vi til rette for en dysleksivennlig oppvekst for barn og unge.

Kartlegging av lese- og skrivevansker

Alle elevene i Lindesnesskolen screenes på 3., 5., 7. og 9. trinn med kartleggingsverktøyet Dysmate. Kartleggingen kan avdekke lese- og skrivevansker og dysleksi, slik at elevene kan få tilpasset opplæringen sin på best mulig måte.

Oppfølgingstest og samtykke

Dersom screeningen gir et utslag man bør se nærmere på, anbefaler vi en oppfølgingstest. 

Foreldre må samtykke før oppfølgingstesten. Logg deg inn via ID-porten og send inn ditt samtykke via digitalt skjema: 

Samtykke til oppfølgingstest

Hva skjer etter oppfølgingstesten? 

Etter oppfølgingstesten vurderes resultatene av ei forebyggende lesegruppe på skolen, bestående av sertifiserte Dysmate-testere (læringslos, ressurslærer lesing og PP-rådgiver). 

De kan komme med oppfølgningstiltak, og eventuelt sette en dysleksidiagnose.

Forebyggende tiltak

Den kommunale tiltaksplanen for språk, lesing og skriving, Bedre sammen om lesing 0-16 år, er et viktig verktøy for å arbeide proaktivt og forebyggende i opplæringen.

Med opprettelse av helsestasjonsbibliotek og bibliotek i alle barnehagene legger vi til rette for daglig høytlesing og god språkutvikling i fra tidlig alder. 

En systematisk og grunnleggende begynneropplæring i lesing og skriving samt satsing på leseglede og skolebibliotek er også gode forebyggende tiltak i skolene.

Har du spørsmål om Dysmate?

Kontakt Line Hansen Hjellup