Tilstandsrapport for kvalitet i grunnskolen

Tilstandsrapporten for kvalitet av grunnskoleopplæringen skal bidra til en felles forståelse og god dialog mellom enhetene og det politiske nivået, med mål om å forbedre kvaliteten på tjenestetilbudet. Tilstandsrapporten bygger på data fra både lokale og nasjonale kilder.

Tilstandsrapport 2024

Tilstandsrapporten gir et godt grunnlag for videre dialog om tiltak for å forbedre kvaliteten på grunnskolen i Lindesnes kommune.

Last ned og les tilstandsrapporten (PDF, 3 MB)

Kort oppsummert: 

  • Videregående opplæring: Flere elever enn noen gang før fullfører videregående skole i Lindesnes. Hele 81,8% fullfører, som er nesten like bra som landsgjennomsnittet på 82,2%.
  • Tilrettelagt opplæring: Færre elever trenger individuelt tilrettelagt opplæring, men flere får forsterket opplæring i norsk.
  • Trivsel og mobbing: De fleste elever trives på skolen, men noen opplever at de ikke er inkludert i fellesskapet og opplever utenforskap og mobbing.
  • Lærertetthet: Alle skoler oppfyller kravene til antall lærere, bortsett fra én barneskole. Det er færre lærere per elev enn gjennomsnittet i Norge, spesielt på ungdomsskolene.
  • Læringsresultater: Elevene i Lindesnes scorer under nasjonalt snitt på nasjonale prøver og standpunktkarakterer, men resultatene har blitt bedre enn året før.
  • Elevundersøkelsen: Undersøkelsen viser at elevene i Lindesnes skolen har det bedre på de fleste områdene enn elever ellers i landet.
  • Elevtall: Per 1. oktober 2024 var det 2706 elever i de kommunale skolene i Lindesnes, og totalt 2864 elever inkludert private skoler. Furulunden skole er størst med 514 elever, mens Laudal skole er minst med 34 elever. Det forventes at antall elever vil gå ned med ca. 438 elever fra 2024-25 til 2030-31. I gjennomsnitt har skolene i Lindesnes færre elever enn gjennomsnittet i Norge.

Behandling av rapporten

Tilstandsrapporten for grunnskolen i Lindesnes er behandlet i:

Kort om tilstandsrapporten

Tilstandsrapporten er forankret i opplæringslovens § 17-12 fjerde ledd, som sier: «Kommunestyret og fylkestinget skal minst éin gong i året få informasjon om læringsmiljøet, læringsresultata og gjennomføringa til elevane i opplæringa».

Med “Tilstandsrapport” menes det en rapport som inneholder tall og fortellinger. Innholdet er en analyse av tilstanden i grunnskoleopplæringen, og viser hvordan kommunen vurderer læringsmiljøet, læringsresultatene og gjennomføringen til elevene. Denne tilstandsrapporten tar ikke for seg skolebyggenes bygningstekniske status.