Klage på kommunens helse- og omsorgstjenester

Har du mottatt en helse- eller omsorgstjeneste fra kommunen, og ønsker å klage på denne? Du kan nå sende inn klage via digitalt skjema til kommunen. 

Hva kan du klage på? 

Du kan klage på:

  • vedtaket du har fått
  • innholdet eller utførelse av tjenesten du får
  • behandlingssted/ansatt
  • rettigheter
  • behandling av saken min.


Ønsker du å sende inn klage vedrørende klage på fastlege, legevakt, fengselshelsetjeneste eller kommunens kriseteam må dette sendes skriftlig til kommune. 

Behandling av klage på vedtak

  • Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener du har rett på, eller du ikke er fornøyd med hvilke tjenester og omfanget av tjenestene du innvilges, kan du klage på vedtaket.
  • Klageadgangen og hvem som behandler klagen er beskrevet i vedtaket.
  • Dersom klagen ikke tas til følge, sendes den videre til Statsforvalteren i Agder for endelig avgjørelse.


Klage på innholdet eller utførelsen av tjenesten, behandlingssted eller ansatt

  • Dersom klagen gjelder utførelsen av en tjeneste du får, behandlingssted eller en ansatt blir klagen behandlet av enheten som har ansvar for tjenesten som leveres.
  • Det anbefales at disse hendelsene blir tatt direkte opp med tjenestestedet, eventuelt deres leder.

Slik klager du

Du må først identifisere deg og derfor logge deg inn. Fyll ut klageskjema, før du sender inn klagen digitalt til den avdeling det gjelder. 
Det er anledning til å klage på vegne av andre. Husk da å laste opp fullmakt fra den klagen gjelder. 

Fyll ut og sende inn digitalt klageskjema

Klage på helsetjenester - ofte stilte spørsmål