Hva er en bekymringsmelding?
En bekymringsmelding skrives gjerne når du som pårørende eller bekjent er bekymret for en annen persons helsetilstand.
Det kan være fornuftig å ta kontakt med personens fastlege eller annen ansvarlig behandler. Dersom du ikke vet hvem som er fastlege eller behandler, kan du sende inn en bekymringsmelding til Avdeling forvaltning og koordinering.
Det er viktig å være klar over at bekymringsmeldingen ofte videresendes fra avdelingen forvaltning og koordinering til fastlegen. Dette innebærer også at den lagres i pasientens journal. Pasienten får da tilgang til bekymringsmeldingen.
Hva kan du melde bekymring om?
- helsetilstanden i hverdagen
- psykisk helse
- personens oppfølging i et behandlingsforløp
- effekt av behandling
- at den som er syk er en fare for seg selv eller andre
- svikt i hjelpeapparatet
Slik sender du bekymringsmelding
Bekymringsmelding bør inneholde:
- navnet på den du er bekymret for
- fødselsdato og adresse
- kontaktinformasjon til avsender
- beskrivelse av det som er årsaken til bekymring, gjerne med konkrete eksempler.
Ansatte i avdelingen forvaltning og koordinering har taushetsplikt og opplysningene du sender oss blir unntatt offentligheten. Du må likevel vite at bekymringsmeldingen havner i journalen til den det gjelder, og vil kunne bli lest av personen den handler om.
Send inn digital bekymringsmelding
Du må først identifisere deg og derfor logge deg inn.
Fyll ut og send inn bekymringsmelding
Bekymringsmelding for voksne - ofte stilte spørsmål
Bekymringsmelding bør inneholde:
- navnet på den du er bekymret for
- fødselsdato og adresse
- kontaktinformasjon til avsender
- beskrivelse av det som er årsaken til bekymring, gjerne med konkrete eksempler.
Ansatte i avdelingen forvaltning og koordinering har taushetsplikt og opplysningene du sender oss blir unntatt offentligheten. Du må likevel vite at bekymringsmeldingen havner i journalen til den det gjelder, og vil kunne bli lest av personen den handler om.
Avdeling forvaltning og koordinering vurderer hvilke andre tjenestesteder som må involveres i undersøkelsen. Avdelingen har ansvar for å følge opp bekymringsmeldingen frem til annen instans overtar ansvaret.
Den som melder sin bekymring vil ikke bli informert om utfallet av undersøkelsen.
Last ned papirsøknad, fyll ut for hånd og send i posten.
Du trenger ikke logge deg inn. Fyll ut bekymringsmeldingen for så å sende klagen til Lindesnes kommune.
Skrive ut bekymringsmelding (PDF, 210 kB)
Få hjelp eller levere søknad på et av våre innbyggertorv
Du kan henvende deg til et av våre innbyggertorv for å få hjelp til å fylle ut bekymringsmeldingen. Du kan også levere bekymringsmeldingen, som så leveres til Avdeling forvaltning og koordinering.
Finn ditt innbyggerorv/lenke
Personsensitiv informasjon skal ikke sendes på e-post til kommunen.
Årsak: I det du trykker “send” mister du kontroll på hva som skjer videre med e-posten. Den kan videresendes til flere uten at du vet det. Det vil du ikke.