3 Frisikt
Det skal være uhindret sikt i et område langs den kommunale veien på hver side av avkjørselen. Dette kan tegnes opp som sikttrekanter der øyepunktet er i avkjørselen. Størrelsen på området bestemmes ut i fra fartsgrensen på stedet og hvilken veiklasse avkjørselen krysser.
Når avkjørsel krysser fortau
Figur 1 - Sikt når avkjørsel krysser fortau. L1 måles fra midten av fortau. L2 måles fra der hvor avkjørsel møter fortau. Lindesnes kommune
Figur over viser L1 (20m) og L2 (2m) ved fartsgrense 30 km/t.
- L1 ved fartsgrense 30 km/t: 20m
- L1 ved fartsgrense 40 km/t: 30m
- L1 ved fartsgrense 50 km/t: 45m
Når avkjørsel krysser gang og sykkelvei
Figur 2 - Sikt når avkjørsel krysser G/S-vei. L1 måles fra midten av G/S-vei. L2 måles fra der hvor avkjørsel møter G/S-vei. Lindesnes kommune
Figur over viser L1 (20m (40m)) og L2 (3m) ved fartsgrense 30 km/t.
- L1 ved fartsgrense 30 km/t: 20m (40m)
- L1 ved fartsgrense 40 km/t: 30m (50m)
- L1 ved fartsgrense 50 km/t: 45m (65m)
Tall i parentes viser L1 dersom G/S - vei har en stigning på over 5%.
Når avkjørsel krysser kjørevei
Figur 3 - Sikt når avkjørsel krysser kjørevei. L1 måles fra midten av det kjørefeltet som har trafikk mot avkjørselen.. L2 måles fra der hvor avkjørsel møter kjørevei. Lindesnes kommune
Figur over viser L1 (20m (54m)) og L2 (3m (4m)) ved fartsgrense 30 km/t.
- L1 ved fartsgrense 30 km/t: 20m (54m)
- L1 ved fartsgrense 40 km/t: 30m (64m)
- L1 ved fartsgrense 50 km/t: 45m (79m)
Tall i parantes viser L1 og L2 dersom avkjørsel krysser samlevei. Det gis normalt ikke tillatelse til ny avkjørsel til samleveier.
Generelt om frisikt
På veier med spredt bebyggelse som ikke er lengre enn 3km og ikke har høyere ÅDT enn 300 kan L1 settes til 45m og L2 settes til 4m ved fartsgrense 50 km/t og høyere.
Frisiktområdet skal være fri for sikthindringer høyere enn 0,5 m over hovedvegens nivå. I tillegg må det kontrolleres at planet mellom øyepunkt i avkjørselen og kjørebanen i den kommunale veien er fritt for sikthindringer.
Enkeltstående trær, stolper og lignende kan godtas, men krav til sikkerhetssoner i Statens vegvesens håndbok N101 «Rekkverk og vegens sideområder» må være tilfredsstilt. Enkeltstående trær i sikttrekanten bør plasseres slik at trekronen ikke hindrer sikt.