Tilknytning til kommunalt vann og avløp

Alle bolig- og næringseiendommer som er i nærhet av kommunalt vann- og avløpsnett er pliktig til å være tilknyttet dette.  Det er kun rørlegger som kan utføre arbeider på private og kommunalt vann- og avløpsledninger.

Hvordan søke om tilknytning til kommunalt vann og avløp? 

Det er en ansvarlig entreprenør (rørlegger ol) som må søke om tilknytning til kommunalt vann og avløp. 

Informasjon og skjema for å søke om tilknytning

Eier må betale tilknytningsgebyr

Når du skal tilknytte deg kommunalt vann og avløp må du betale et tilknytningsgebyr. Dette er et engangsgebyr hvor du betaler ett gebyr for vann og ett for avløp. For boligeiendom betaler du per boenhet, mens for næringseiendom betaler du per bruksenhet. 

Når må du betale tilknytningsgebyr?

  • Ny tilknytning av eiendom.
  • Tilknytning av eksisterende eiendom, eller eiendom som kommunen krever tilknyttet.
  • Eksisterende eiendom med tilknytning som ikke er godkjent.

Dersom kommunen overtar privat vann- og/eller avløpsanlegg, kan kommunestyret i det enkelte tilfellet avgjøre hvorvidt tilknytningsgebyr skal beregnes, herunder eventuell rabatt.

Når må du ikke betale tilknytningsgebyr?

  • Seksjonering av allerede tilknyttet eiendom uten at eiendommens bruksareal endres.
  • Tilbygg eller påbygg som øker bygningens bruksareal.
  • Bygg som har midlertidig tilknytning i opptil tre år, eksempelvis brakkerigg. Dersom tilknytningen varer i mer enn tre år, skal tilknytningsgebyr ilegges.
  • Særskilt tilknytning av sprinkleranlegg.

Hvem skal betale tilknytningsgebyret?

  • Du som eier eller fester av eiendommen er ansvarlig for å betale gebyret. 
  • Størrelsen på gebyret faktureres etter gjeldende sats ved gitt igangsettingstillatelse. 
  • For eksisterende bygg eller eiendom med tilknytning som ikke er godkjent, betales tilknytningsgebyr etter gjeldende sats på det tidspunktet kravet fremsettes.
  • Tilknytningsgebyr skal være betalt før tilknytning.