Feil i eiendomskart

Hvis du som grunneier har oppdaget en grense du mener er feil, eller du har informasjon om en grense som ikke er registrert, kan du kontakte kommunen. Kommunen er lokal matrikkelmyndighet og har ansvar for å veilede.

Dokumentasjon

Det er et betydelig antall mangler og feil i matrikkelen på eldre eiendomsgrenser. I slike saker kan det være nødvendig å fremskaffe dokumentasjon som viser hva du mener er de riktige grensene for eiendommen. Dette kan være gamle skylddelingsforretninger og utskiftingskart, jordskiftesaker eller andre dokumenter som gjelder eiendommen. Hvis noen av disse dokumentene er tinglyst, kan du bestille en kopi fra Kartverket eller Statsarkivene.

Type feil som prioriteres

Saker med vesentlige feil blir prioritert. Med det menes bolighus som er registrert på feil eiendom, hele teiger som mangler eller som er registrert på feil eiendom. 
Det blir normalt ikke prioritert retting på unøyaktige eiendomsgrenser, eller holmer og skjær som mangler gårds- og bruksnummer.

Hva skjer etter innmeldt feil

Det må i utgangspunktet gjennomføres oppmålingsforretning for at disse skal føres nøyaktig. Vi kan likevel rette eiendomsgrenser i matrikkelen med hjemmel i matrikkelloven § 26 tredje ledd og matrikkelforskriften § 10 bokstav b, når det er dokumentert at matrikkelen er ført feil. 

Saksbehandlingstid

Vi må prioritere lovpålagte oppgaver først. Dette er ikke en lovpålagt oppgave, og det kan derfor ta tid før vi kan behandle innmeldte feil i eiendomskart.