Høringer, offentlig ettersyn og kunngjøringer
Det er et grunnleggende demokratisk prinsipp at den som blir rammet av en offentlig beslutning, skal ha anledning til å uttale seg før det blir gjort en beslutning.
Høring er prosessen der kommunen, eller en annen offentlig instans, ber om å få en skriftlig uttalelse til en konkret sak eller plan, før det blir gjort en beslutning.
Hvem kan delta?
Noen høringer er pålagt ved lov, og der skriver vi hvem som er formelle høringsinstanser/parter.
Hvis høringen ikke er lovpålagt, er den i utgangspunktet åpen for alle. Da kan vi be dem som er spesielt berørt om å benytte anledningen til å delta.
Slik sender du inn innspill
Vi ser helst at du sender inn spørsmål, innspill og merknader til en sak via digitalt skjema. Vær oppmerksom på at innspillet ditt blir offentlig tilgjengelig gjennom postlisten, så ikke send sensitive opplysninger.
Digitale skjema
Si din mening - saker til høring
Si din mening - navnesaker på høring
Si din mening - plansakerE-post eller brevpost
Merkes med tittel på høringen.
Noen tips til innspill
- Skriv kort.
- Ha gjerne med et konkret forslag til endring eller formulering som kan tas inn i planforslaget.
- Ha med en overbevisende begrunnelse for hvorfor det er viktig.
Hva skjer videre?
Du får ikke noe direkte svar. Men alle innspill blir lest av de som lager planen, og vurdert opp mot alt planleggerne må ta hensyn til.
Deretter følger alle innspillene med som et eget vedlegg når plansaken blir lagt fram for politikerne. Skriftlige innspill blir kort referert i saken som blir sendt til politikerne, med en kort kommentar fra administrasjonen med forslag til hvordan innspillet kan håndteres.
Det kan ta noen uker – eller måneder – fra du sender inn innspill, til det havner på bordet hos politikerne.
Etter høringsrunden skjer det at planen blir endret på, som en konsekvens av innspillene. Hvis det er snakk om store endringer, må planen ut på en ny høring.
Slik kan du følge med på saken
Under Innsynsløsninger i Lindesnes kommune kan du under Politiske saker følge med på når planene blir lagt fram for politikerne. Søk etter plan-nummer, gatenavn eller områdenavnet i søkefeltet øverst til høyre, så får du opp hvilket møte som har hatt planen på sakskartet.
Ønsker du å se den politiske behandlingen live? De viktigste møtene blir sendt direkte på kommune-TV.
Innsynsløsninger i Lindesnes kommune
Oversikt over våre innsynsløsninger
Postlisten gir oversikt over inn- og utgående dokumenter. Postlisten gjøres offentlig dagen etter journalføring av dokumentene. Du vil kun få tilgang til dokumenter som er offentlige. Du kan søke på blant annet saksnummer, gårds- og bruksnummer eller stikkord (gatenavn, plannavn, med mer)
Postliste for Lindesnes kommune
Innsynsløsningen inneholder offentlige dokumenter i bygge- og delesaker fra august 2020. Dokumentene gjøres offentlig dagen etter journalføring av dokumentene. Du vil kun få tilgang til dokumenter som er offentlige.
Du kan søke på blant annet saksnummer, gårds- og bruksnummer eller stikkord (eks. garasje, gatenavn, med mer)
Postliste for byggesøknader til behandling
I innsynsløsningen for politiske saker finner du møtekalender, møteinnkalling og vedtak. Du finner også oversikt over medlemmene til de politiske utvalgene.
Du kan søke på blant annet saksnummer, plannavn, gårds- og bruksnummer med mer.
Politiske saker til behandling
Du kan streame Kommunestyret, Formannskapet og noen av utvalgenes møter direkte. Du kan også se opptak av tidligere møter.
Du kan søke på blant annet saksnummer, plannavn, gårds- og bruksnummer med mer.
Stream politiske møter via Kommune-TV
Vi gjør oppmerksom på at lyden kan til tider være dårlig, og at bytte av kamera vil kunne hjelpe.
Offentlighetsloven sier at dokumentene til en kommune vanligvis er åpne for alle. Du kan be om å se disse dokumentene. Hvis du vil se dokumenter du ikke finner i den offentlige journalen, kan du sende e-post til Dokumentsenteret.
Vi skal svare raskt på forespørsler om innsyn. Dette er vanligvis innen en til tre arbeidsdager. Hvis vi ikke svarer innen fem arbeidsdager, blir det sett på som et avslag på forespørselen din.
Hvis vi avviser forespørselen din, vil vi forklare hvorfor ved å referere til det aktuelle lovkravet. Vi vil også informere deg om hvordan du kan klage og fristen for å gjøre det. Statsforvalteren er den som behandler klagen, men du må først sende klagen til kommunen. Statsforvalteren kan også bestemme at dokumentet skal gjøres tilgjengelig helt eller delvis under regelen for merinnsyn.
Du kan også be om innsyn i personopplysninger som gjelder deg selv eller eget barn.