Sammen i utvikling - SiU

Gjennom Sammen i utvikling, SiU, skal Lindesnes kommune finne smartere måter å jobbe på. Vi må møte demografiske endringer med flere eldre, færre barn og færre yrkesaktive, samtidig som vi reduserer kommunens driftskostnader. Dette innebærer en omstilling av hele driften.

I årene som kommer skal Lindesnes kommune fortsatt levere gode tjenester til våre innbyggere, men innenfor strammere rammebetingelser enn i dag.

Arbeidet med omstilling har pågått i flere år, men med økt fokus og ekstra ressurser fra 2023. Det har vært jobbet grundig gjennom 28 arbeidspakker med å analysere kommunens kostnadsnivå og vurdere alternative måter å organisere tjenester på. Hovedmålet er å redusere driftskostnadene betydelig, men likevel levere lovpålagte tjenester.

22. mai 2025 orienterte rådmann Kyrre Jordbakke kommunestyret om forslag til årlige innsparinger fra 2026 til 2029, og saken behandles i råd og politiske utvalg fram til endelig behandling i kommunestyret 19. juni. 

Her finner du hele saken som er sendt til politisk behandling

Hva er SiU?

Gjennom SiU er målet å utvikle, forbedre og endre tjenestene våre, og gjennom dette oppnå at driftskostnadene har balanse i årlig driftsbudsjett. Det kan også være å vurdere om det er oppgaver kommunen kan slutte å gjøre. Dette medfører tiltak på kort og lang sikt, og en dreining av tjenestene hvor det satses mer på forebygging.

Kommunestyret har definert følgende effektmål for omstillingsprosjektet SiU:
“Lindesnes kommune skal i løpet av valgperioden ha en tilnærmet like effektiv tjenesteproduksjon som sammenlignbare kommuner, og i 2027 skal vi ha et driftsoverskudd som nærmer seg vedtatte måltall, et netto driftsresultat på 1,75%."

Hvorfor gjør vi denne omstillingen?

Det er hovedsakelig to grunner:

  1. Vi har ikke råd til å drive som i dag.
    Lindesnes kommune har en anstrengt økonomi, og vi driver dyrere enn sammenlignbare kommuner og har høyere driftsutgifter enn driftsinntekter. Vi har ikke råd til å drive som i dag. Kommunen er nødt til å omstille seg og finne smartere måter å jobbe på, for å redusere sine driftskostnader. Det er behov for omstilling og utvikling for å gjøre noe med det økende spriket mellom inntekter og utgifter.
     
  2. Vi må forberede oss på framtiden.
    Vi står overfor store demografiske endringer hvor antall eldre og pleietrengende over 80 år mer enn dobles fram mot 2040, samtidig som antall barn og yrkesaktive synker. Dette gir alle kommuner store utfordringer. Kommunen må omstille seg og forberede seg på framtiden nå.


Vi må dreie ressurser over til helse- og omsorgstjenestene, og tilpasse driften av våre tjenestetilbud etter hvor mange innbyggere som har behov for tjenester fra kommunen. Blir det færre barn må vi tilpasse barnehagetilbudet etter det antall barn som trenger barnehageplass. Tilsvarende i skolen om lavere fødselstall og mindre tilflytting med barn fører til lavere antall elever. Selv om vi må øke volumet på helse- og omsorgstjenester etter hvert som vi får flere eldre, må vi redusere kostnadsnivået.

Vi må satse mer på tidlig innsats og forebygging, og mindre på reparasjon, slik at eldre holder seg friskere og kan bo hjemme lenger, og slik at barn og unge får den hjelp de trenger på et tidligere stadium. Vi må også utnytte potensialet som ligger i digitalisering av tjenester.

Hvordan jobber vi med SiU?

Lindesnes kommune har organisert omstillingsarbeidet gjennom en 

  • Politisk styringsgruppe
  • Administrativ styringsgruppe
  • Prosjektleder

Formannskapet utgjør den politiske styringsgruppen. 

Den administrative styringsgruppen ledes av rådmannen og består av rådmannens ledergruppe, hovedverneombud og hovedtillitsvalgte. Den administrative styringsgruppen skal sørge for styring og kontroll av både fremdrift og resultater i henhold til vedtak, samt ta beslutninger innenfor rådmannens delegerte myndighet.

For å tenke langt og handle nå, øke omstillingstakten, sikre helhet og oppnå resultater, har rådmannen engasjert en prosjektleder for omstilling og utvikling. 

Det er etablert en rekke arbeidsgrupper innen alle tjenesteområder. Det er kommunalsjefene som har ansvar for omstillingsprosesser innen sitt område. De kartlegger og vurderer hvor det er mulig å gjøre oppgavene på en ny og bedre måte enn i dag, som også vil gi økonomisk gevinst. Vi henter vi inn tall og fakta som viser hvor vi driver dyrt, og hvor vi kan få gevinst ved å gjøre endringer. 

Framdriftsplan

Arbeidsgruppene leverte forslag til mulige omstillings- og innsparingstiltak til administrativ styringsgruppe i april 2025. Rådmannen legger frem sak med forslag om omstillings- og innsparingstiltak til kommunestyret i juni 2025. Kommunestyret gjør en vurdering og fatter vedtak om hvilke tiltak det skal jobbes videre med frem mot budsjett 2026 og handlingsplan 2026-2029. Rådmannen fremmer forslag til konkrete innsparingstiltak i sitt budsjettforslag, basert på vedtak i saken.

Det vil bli utarbeidet en langsiktig drift- og investeringsplan (LDIP) sammen med rammesaken. En LDIP danner grunnlaget for hvordan kommunen skal planlegge og prioritere hva som skal satses på og hvordan ressursene skal brukes. langsiktig perspektiv. En slik plan har et langsiktig perspektiv (vanligvis 10-20 år) og skal vise hvilke investeringskostnader og finansieringsbehov som vil være nødvendig.

Arbeidspakker

SIU-arbeidet har vært gjennomført i 28 arbeidspakker som synliggjør mulige innsparinger. Her finner du rapportene fra de 28 arbeidspakkene.

Arbeidspakkene inngår i saken som skal opp til politisk behandling 19. juni 2025. Noen av arbeidspakkene er tverrsektorielle, andre er knyttet til tjenesteområdene velferd, oppvekst og samfunnsutvikling, samt rådmannens stab.