Sammen i utvikling - SiU

Gjennom Sammen i utvikling, SiU, skulle Lindesnes kommune finne smartere måter å jobbe på. Demografiske endringer med flere eldre, færre barn og færre yrkesaktive utfordrer kommunen - og for å redusere kommunens driftskostnader må driften omstilles. Kommunestyret vedtok en rekke omstillinger i kommunestyremøtet i juni 2025.

I årene som kommer skal Lindesnes kommune fortsatt levere gode tjenester til våre innbyggere, men innenfor strammere rammebetingelser enn i dag.

Arbeidet med omstilling har pågått i flere år, men med økt fokus og ekstra ressurser fra 2023. Det har vært jobbet grundig gjennom 28 arbeidspakker med å analysere kommunens kostnadsnivå og vurdere alternative måter å organisere tjenester på. Hovedmålet er å redusere driftskostnadene betydelig, men likevel levere lovpålagte tjenester. Disse arbeidspakkene ble lagt fram for politikerne i kommunestyret i juni 2025. 

Omstilling vedtatt av kommunestyret

22. mai 2025 orienterte rådmann Kyrre Jordbakke kommunestyret om forslag til årlige innsparinger fra 2026 til 2029, og saken ble behandlet i kommunestyret 19. juni 2025. 

Her finner du hele saken som er sendt til politisk behandling

Her finner du informasjon om vedtakene som ble gjort i kommunestyremøtet 19. juni 2025. 

Hva var SiU?

Gjennom SiU var målet å utvikle, forbedre og endre tjenestene våre, og gjennom dette oppnå at driftskostnadene har balanse i årlig driftsbudsjett. Det var også vurdering av om det er oppgaver kommunen kan slutte å gjøre. Dette medførte tiltak på kort og lang sikt, og en dreining av tjenestene hvor det satses mer på forebygging.

Kommunestyret har definert følgende effektmål for omstillingsprosjektet SiU:
“Lindesnes kommune skal i løpet av valgperioden ha en tilnærmet like effektiv tjenesteproduksjon som sammenlignbare kommuner, og i 2027 skal vi ha et driftsoverskudd som nærmer seg vedtatte måltall, et netto driftsresultat på 1,75%."

Hvorfor denne omstillingen?

Det er hovedsakelig to grunner:

  1. Vi har ikke råd til å drive som i dag.
    Lindesnes kommune har en anstrengt økonomi, og vi driver dyrere enn sammenlignbare kommuner og har høyere driftsutgifter enn driftsinntekter. Vi har ikke råd til å drive som i dag. Kommunen er nødt til å omstille seg og finne smartere måter å jobbe på, for å redusere sine driftskostnader. Det er behov for omstilling og utvikling for å gjøre noe med det økende spriket mellom inntekter og utgifter.
     
  2. Vi må forberede oss på framtiden.
    Vi står overfor store demografiske endringer hvor antall eldre og pleietrengende over 80 år mer enn dobles fram mot 2040, samtidig som antall barn og yrkesaktive synker. Dette gir alle kommuner store utfordringer. Kommunen må omstille seg og forberede seg på framtiden nå.


Vi må dreie ressurser over til helse- og omsorgstjenestene, og tilpasse driften av våre tjenestetilbud etter hvor mange innbyggere som har behov for tjenester fra kommunen. Blir det færre barn må vi tilpasse barnehagetilbudet etter det antall barn som trenger barnehageplass. Tilsvarende i skolen om lavere fødselstall og mindre tilflytting med barn fører til lavere antall elever. Selv om vi må øke volumet på helse- og omsorgstjenester etter hvert som vi får flere eldre, må vi redusere kostnadsnivået.

Vi må satse mer på tidlig innsats og forebygging, og mindre på reparasjon, slik at eldre holder seg friskere og kan bo hjemme lenger, og slik at barn og unge får den hjelp de trenger på et tidligere stadium. Vi må også utnytte potensialet som ligger i digitalisering av tjenester.

Hvordan jobbet vi med SiU?

Lindesnes kommune organiserte omstillingsarbeidet gjennom en 

  • Politisk styringsgruppe
  • Administrativ styringsgruppe
  • Prosjektleder

Formannskapet utgjorde den politiske styringsgruppen. 

Den administrative styringsgruppen ble ledet av rådmannen og bestod av rådmannens ledergruppe, hovedverneombud og hovedtillitsvalgte. Den administrative styringsgruppen sørget for styring og kontroll av både fremdrift og resultater i henhold til vedtak, og tok beslutninger innenfor rådmannens delegerte myndighet.

Kommunen engasjerte en prosjektleder for arbeidet, Håvard Moe fra KS. 

Det ble etablert en rekke arbeidsgrupper innen alle tjenesteområder. Det var kommunalsjefene som hadde ansvar for omstillingsprosesser innen sitt område. De kartla og vurderte hvor det var mulig å gjøre oppgavene på en ny og bedre måte enn i dag, som også vil gi økonomisk gevinst. Vi hentet inn tall og fakta som viser hvor vi driver dyrt, og hvor vi kan få gevinst ved å gjøre endringer. 

Framdriftsplan

Arbeidsgruppene leverte forslag til mulige omstillings- og innsparingstiltak til administrativ styringsgruppe i april 2025. Rådmannen la frem sak med forslag om omstillings- og innsparingstiltak til kommunestyret i juni 2025. Kommunestyret fattet vedtak om hvilke tiltak det skal jobbes videre med frem mot budsjett 2026 og handlingsplan 2026-2029. Rådmannen fremmer forslag til konkrete innsparingstiltak i sitt budsjettforslag høsten 2025, basert på vedtak i saken.

Det ble utarbeidet en langsiktig drift- og investeringsplan (LDIP) sammen med rammesaken. En LDIP dannet grunnlaget for hvordan kommunen skal planlegge og prioritere hva som skal satses på og hvordan ressursene skal brukes. langsiktig perspektiv. En slik plan har et langsiktig perspektiv (vanligvis 10-20 år) og skal vise hvilke investeringskostnader og finansieringsbehov som vil være nødvendig.

Arbeidspakkene

SIU-arbeidet har vært gjennomført i 28 arbeidspakker som synliggjør mulige innsparinger. Her finner du rapportene fra de 28 arbeidspakkene.

Arbeidspakkene inngår i saken som var til politisk behandling 19. juni 2025. Noen av arbeidspakkene var tverrsektorielle, andre var knyttet til tjenesteområdene velferd, oppvekst og samfunnsutvikling, samt rådmannens stab.