Rutine for intern varsling av kritikkverdige forhold i Lindesnes kommune

2 Nærmere om interne varslere

Å varsle er å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Skillet mellom varsling og avvik kan noen ganger være uklart. Varsling er å gi informasjon om alvorlige kritikkverdige forhold som du har blitt kjent med på din arbeidsplass. Det handler om å gi beskjed dersom du oppdager brudd på lov og regelverk, brudd på etiske normer eller alvorlige forhold som kan skade enkeltpersoner, kommunen, samarbeidspartnere eller samfunnet.
Avvik gjelder uønskede hendelser som eksempel skade, ulykker, nestenulykker, brudd på informasjonssikkerhet, rutiner osv. 
Det er innholdet og alvorlighetsgraden som avgjør om det dreier seg om varsling. 
Begrepet varsling må forstås i vid betydning. Å varsle omfatter også tilfeller hvor arbeidstaker tar opp spørsmål internt i kommunen, overfor kollegaer, tillitsvalgte, representanter for ledelsen osv., inkludert kritiske ytringer som er en del av den alminnelige interne kommunikasjonen i kommunen.

Hva er kritikkverdige forhold?

Eksempler på kritikkverdige forhold er:

  • brudd på lover og regler
  • korrupsjon eller andre økonomiske misligheter
  • underslag/tyveri
  • seksuelle overgrep
  • brudd på taushetsplikt
  • forhold som medfører fare for liv og helse
  • sikkerhetsbrudd
  • rettighetsbrudd
  • maktmisbruk
  • mobbing, krenkelser og trakassering
  • diskriminering
  • brudd på regler om arbeidsmiljø
  • sosial dumping
  • brudd på regler for anskaffelser
  • upassende gaver eller bonuser
  • brudd på kommunens etiske regler
  • brudd på etiske standarder det er bred tilslutning om i samfunnet.
  • Denne listen er ment som veiledning, og er ikke uttømmende.

Hvem kan varsle?

Alle som har et ansettelsesforhold i Lindesnes kommune kan varsle om kritikkverdige forhold. Dette gjelder også innleide arbeidstakere, jf. arbeidsmiljølovens § 2A-1 (1).

I tillegg kan følgende grupper varsle:

  • Elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål
  • Vernepliktige
  • Sivile tjenestepliktige og tjenestepliktige i sivilforsvaret
  • Pasienter i helseinstitusjoner, attføringsinstitusjoner og lignende.
  • Personer som i opplæringsøyemed eller i forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter uten å være arbeidstakere
  • Personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak


Krav til varslingen

Varslingen må være forsvarlig. For at varslingen skal være forsvarlig, stilles det krav til at du som arbeidstaker:

  1. Var i god tro om de faktiske kritikkverdige forholdene.
  2. Har tatt hensyn til ansatte og Lindesnes kommune i måten du varsler på
  3. Har vurdert om forholdet har allmenn interesse.

Hvorfor skal vi varsle?

Ansatte har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Arbeidsgiver oppfordrer sine ansatte til å varsle dersom de oppdager eller opplever kritikkverdige forhold. Varsling er ønskelig og viktig for kunne å avdekke og stanse eventuelle lovbrudd.

Hvilket vern har varsler?

Arbeidsmiljøloven slår fast at varsler er vernet mot gjengjeldelse, jf. arbeidsmiljølovens § 2 A-2. Det er med andre ord forbudt å «straffe» varsler med for eksempel dårligere lønnsutvikling, omplassering, endring av arbeidsoppgaver, oppsigelse eller avskjed, på grunn av varslingen. Regelen er at den som varsler skal behandles som om vedkommende ikke hadde varslet.

Varslers identitet ved intern varsling

Ansatte kan velge å være anonyme når de varsler. I medhold av lov og forskrift kan imidlertid Lindesnes kommune være pålagt å videreformidle varselet i sin originale form. Anonymitet forutsetter derfor at varsleren selv ikke oversender personopplysninger som hun/han ikke selv ønsker skal bli kjent for andre.

Anonym varsling vil være vanskeligere for kommunen å behandle, ettersom det ikke kan følges opp med ytterligere spørsmål til varsleren mv.

Lindesnes kommune oppfordrer derfor varsleren til å signere varselet med navn. Det gir kommunen anledning til å innhente flere opplysninger i saken. Det gir også større mulighet for å gi varsler tilbakemelding om saksbehandlingen. Dersom ansatte varsler med navn, vil denne opplysningen i utgangspunktet være fortrolig. Samtidig vil den det varsles om i enkelte tilfeller ha krav på innsyn etter innsynsreglene i forvaltningsloven § 18 og 19, offentlighetsloven og personopplysningsloven § 18.

Vær oppmerksom på at anonym varsling kan gi grobunn for mistenksomhet og utrygghet blant ansatte og kolleger, og at det vil være vanskelig for arbeidsgiver å innhente ytterligere informasjon i saken. Samtidig kan det være belastende å stå fram med kritikk overfor kolleger. Dette kan tale for anonymitet, særlig dersom anonymitet kan gjøre det enklere å si fra om kritikkverdige forhold der en ellers ville ha tiet. Dette er en avveining varsler selv må gjøre.

Dersom ansatte ønsker å varsle anonymt, kan varselet fremmes eksternt via offentlige tilsynsorganer, internt via tillitsvalgte eller i brevs form uten å opplyse om avsender.

Brevet kan sendes til Lindesnes kommune, Nordre Heddeland 26, 4534 Marnardal.

Skriftlig eller muntlig varsling?

Varslingen kan fremmes både skriftlig og muntlig. Lindesnes kommune oppfordrer til at ansatte varsler skriftlig i Compilo. Det er ønskelig at varsler er så konkret som mulig på hvem og hva varslingen gjelder. Det er også mulig å varsle via kommunens hjemmeside.

Hva skjer med den eller de det varsles om?

Den eller de det varsles om skal snarest mulig forelegges saken, og gis anledning til å forklare seg. Forklaringen tas imot av varslingssekretariatet (se eget punkt om varslingssekretariatet) eller av personer som er delegert saken av varslingssekretariatet.

Vurderinger før varsling

En varsling skal være forsvarlig jf. Arbeidsmiljøloven § 2A-1 andre ledd og kan ikke bero på rykter, antagelser eller ubegrunnede påstander.

Hvem kan ansatte varsle til?

Når det varsles om trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen er det fastsatt i arbeidsmiljøloven § 2-3 andre ledd bokstav d) at arbeidstaker har en medvirkningsplikt og skal varsle arbeidsgiver eller verneombud.

I alle tilfeller oppfordres ansatte til å ta opp forholdet på lavest mulig nivå, jamfør kommunens overordnede HMS-rutine. Dersom dette ikke fører fram, eller varslet gjelder nærmeste leder, kan ansatte varsle forbi denne lederen og til nærmeste overordnede. Ansatte kan i tillegg varsle til tillitsvalgt, verneombud, hovedverneombud, personalsjef eller direkte til rådmannen. Varselet kan også leveres kommunens kontrollutvalg (som er valgt av kommunestyret) v/ leder eller utvalgssekretær.

Ansatte kan i tillegg varsle eksternt. Ekstern varsling kan gjøres ved å kontakte offentlig myndighet, som for eksempel Arbeidstilsynet eller andre offentlige tilsynsorganer. Det fremgår av arbeidsmiljøloven § 2 A-4 (1 og 2) at offentlig myndighet har taushetsplikt for å hindre at arbeidstakers navn eller andre identifiserende opplysninger gjøres kjente. Formålet er å gjøre det trygt for arbeidstaker å varsle eksternt til offentlige tilsynsorganer. I alle tilfeller kan ansatte rådføre seg med Arbeidstilsynet eller advokat før et eventuelt varsel leveres.

I de tilfeller der intern varsling ikke virker eller ikke er hensiktsmessig, kan ansatte varsle media eller på annen måte gjøre forholdet kjent for offentligheten.

Hvem håndterer varselet?

Alle varsler skal inn til kommunens varslingssekretariatet. Der blir det vurdert konkret hvem som skal involveres i den videre behandlingen av saken, og hvilke tiltak som skal iverksettes. Dette avhenger av hvilken type sak og hvem varslingene er rettet mot.

Varslingssekretariat består av rådmannen/assisterende rådmann, aktuell kommunalsjef, enhetsleder organisasjon og hovedverneombud. Varslingssekretariatet kan også innhente juridisk bistand dersom det er nødvendig. Alle varslingssaker som behandles internt skal via varslingssekretariatet før undersøkelser starter.