Faktura til og fra kommunen

Her finner du informasjon om hvordan du går frem for å sende oss en faktura. Du finner også informasjon om du har mottatt en faktura av oss, hvor du kan se hvor mye du betaler, utsette eller endre betalingshyppighet. 

Sende faktura til kommunen? 

Skal du sende faktura til oss ber vi om at den sendes som EHF-faktura, eventuelt som en samlet PDF-fil til e-post:

Merking av faktura

Fakturaen skal merkes med profilnummer som består av syv siffer. På EHF-fakturaen legges dette i taggen: Invoice/BuyerReference. 

Fakturaen må også inneholde fullt navn på bestiller eller referanseperson, samt avdelingsnavn. 
Dersom fakturaen sendes med manglende eller ugyldig merking, vil den bli stoppet i vårt mottak, og du vil motta en e-post med lenke til å oppgi gyldig profilnummer. 

Betalingsbetingelser

  • For leverandører som kommunen ikke har innkjøpsavtale med gjelder 30 dagers betalingsfrist. 
  • For leverandører som kommunen har innkjøpsavtale med gjelder egne betalingsbetingelser. 

Forfallsdato som avviker fra dette, kan bli overstyrt og endret. 

Fakturaadresse

Fakturaer skal sendes til følgende adresse: 
Lindesnes kommune
[Avdelingens navn]
Nordre Heddeland 26
4534 MARNARDAL
Fakturaen må også merkes med leveringsadressen for varen. 

Korrigering

Dersom en faktura må korrigeres, skal det utstedes en kreditnota og deretter en ny korrekt faktura som følger gjeldende krav. Kommunen forbeholder seg retten til å avvise fakturaer som ikke oppfyller kravene til format, innhold, merking eller betalingsbetingelser. 
Ved spørsmål om fakturering, kontakt kommunen for veiledning. Dette sikrer rask og korrekt behandling av dine fakturaer.

Har du fått en faktura fra kommunen? 

Se hvor mye du betaler i gebyrer til kommunen

Logg inn med ID-porten for å se hvor mye du betaler. Du vil kun se faktura sendt ut fra 1. januar 2025.

Utsettelse av betaling

Du kan søke om en kortvarig utsettelse på betalingen dersom:

  • Beløpet er under kr. 10 000.
  • Du ikke har søkt om mer enn 6 utsettelser i løpet av de 6 siste månedene.
  • Du ikke skylder mer enn kr. 20 000 totalt.
  • Du ikke har mer enn to ubetalte fakturaer.

Dette gjør du direkte i løsningen etter å ha logget deg inn via ID-porten. Når du har logget deg inn, velg fakturaen du ønsker å utsette og følg deretter stegene videre.

Mottatt purring eller inkassokrav?

Har du mottatt en purring eller et inkassokrav kan du logge inn på Skyldnerportalen for å få oversikt over kravet ditt.  Her kan du logge inn på Skyldnerportalen med Bank-ID.

Har du spørsmål til fakturagrunnlag? 

Henvend deg til den avdelingen/ enheten som har levert eller utført tjenesten. Du kan lese prislisten over våre kommunale tjenester her. 

Ønsker du å endre betalingshyppighet? 

Du kan selv velge å motta månedlig faktura eller 4 fakturaer i året (mars, juni, september og november) på kommunale eiendomsgebyrer og eiendomsskatt. 

Logg på for å endre fakturahyppighet